piątek, 31 maja 2013

Nauka angielskiego po amerykańsku

Departament Stanu USA stworzył stronę, która może być niezwykle pomocna nauczycielom i uczniom. Tym pierwszym oferuje materiały do lekcji, porady metodologiczne oraz treści pomocne w rozwoju zawodowym. Uczniowie natomiast mogą uczyć się języka angielskiego oraz poznać amerykańską kulturę poprzez zabawę. Umożliwia im to interaktywna gra wideo Trace Effects. 

tytuł posta zaczerpnięty z  portalu edunews

środa, 29 maja 2013

Edukacja archaiczna i nieskuteczna?

Po krytyce słabego przygotowania nauczycieli nastąpiła krytyka całego systemu edukacji. Według prof. Petera Graya "obecny system unieszczęśliwia dzieci i testuje granice ich wytrzymałości psychicznej". Uczniowie przesiadując w szkolnych ławkach wiele godzin, nie wykorzystują tego czasu efektywnie, nie rozwijają swoich zainteresowań, pasji, talentów, ani nie kształcą pożądanych w dzisiejszych czasach cech charakteru i nawyków skutecznego działania. Te cechy to m.in. gotowość do podejmowania wyzwań, otwartość na zmianę, umiejętność rozwiązywania problemów, kreatywność. "Szkoła rzadko ma czas na rozwijanie indywidualnych talentów. Zajęta jest masową edukacją i przygotowaniem do egzaminów".
Paradygmat edukacji przyszłości to samodzielna praca, uczenie się z wykorzystaniem zasobów sieci, czytanie i samodoskonalenie. Szkoła ma być miejscem dyskusji, eksperymentów, badań, rozwijania potencjału uczniów.

na podstawie artykułu Witolda Kołodziejczyka "Nowy trend w edukacji"

poniedziałek, 27 maja 2013

"Skuteczny" nauczyciel - ciąg dalszy

Małgorzata Kowalczuk koordynatorka programów edukacyjnych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjnych, podejmuje temat słabego przygotowania nauczycieli do posługiwania się nowymi technologiami w nauczaniu. Zajęcia, które proponuje się przyszłym pedagogom, uwzględniają głównie aspekt merytoryczny. Nie dostarczają natomiast wystarczającej wiedzy nt. zastosowania TI w nauczaniu. Jest to niewątpliwie jeden z elementów źle rokujący powodzeniu "cyfrowej szkoły". Tylko odpowiednio przygotowana kadra jest w stanie sprostać wyzwaniu.

Studia nauczycielskie wciąż anachroniczne

niedziela, 26 maja 2013

Cechy "skutecznego" nauczyciela

Na portalu edunews ukazał się nedawno artykuł Witolda Kołodziejczyka, dyrektora i twórcy innowacyjnej szkoły - Collegium Futurum. Zastanawiając się nad rolą nauczyciela we współczesnej szkole, wymienia on pięć ważnych cech, których posiadanie ma być kluczem do sukcesu edukacyjnego. Są to: poczucie własnej wartości, proaktywność, poczucie obfitości, pozytywne myślenie, spójność wewnętrzna. O ile cztery z owych cech nie wymagają raczej wyjaśnienia, o tyle "poczucie obfitości" może może być mniej zrozumiałe. Spotkałam się z nim na kursie ortograffiti "Życie z pasją...", prowadzonym przez Iwonę Majewską-Opiełkę, prekursorkę ruchu rozwoju potencjału człowieka w Polsce. "Poczucie obfitości" to po prostu koncentrowanie się na tym, co mamy i czym możemy się cieszyć, zamiast myślenia o tym, czego nam brakuje i przeżywania powodowanej tym frustracji. Spróbujcie, działa!

artykuł Witolda Kołodziejczyka
artykuł Iwony Majewskiej-Opiełki

sobota, 18 maja 2013

Tym razem miejsce I

Hurra! Stworzony przeze mnie projekt multimedialnej planszy dydaktycznej do zajęć komputerowych w klasach IV-VI zwyciężył w ogólnopolskim konkursie dla nauczycieli informatyki. Obawiam się, że wyczerpałam w ten sposób limit wygranych, ale...i tak wystartuję w zawodach, jeśli pojawi się jakaś ciekawa propozycja. Widzicie - warto próbować!


wtorek, 14 maja 2013

eTwinning

E-Twinning to edukacyjny program Unii Europejskiej, który promuje wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w szkołach europejskich. Ma on swoją stronę na facebooku. Tam właśnie udostępnił link do blogu poświęconego dobrym praktykom edukacyjnym i artykułu "Moodle to nie rodzaj makaronu". Oczywiście moodle, chociaż kojarzy się z noodles, to nie makaron:) To rodzaj platformy e-learningowej, super sprawa w przypadku kształcenia na odległość (wiem, potwierdzam, stosowałam). Wracając do artykułu, jego autorka, Jolanta Okuniewska, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej oraz języka angielskiego w klasach I-III, poleca szereg programów, moim zdaniem rewelacyjnych, które Wam polecam:
wordle - do tworzenia "chmury słów" z tekstu,
imagechef - do generowania mozaik słów, również animowanych,
zondle - do tworzenia gier edukacyjnych,
jigsaw planet - do wykonania puzzli i układania ich online,
vocaroo - do nagrywania dźwięku bez konieczności instalowania jakiegokolwiek oprogramowania.
Myślę, że powyższe programy wypróbujemy na lekcjach oraz kółku. Tymczasem umieszczam próbki prac.

vocaroo

ImageChef.com Poetry Blender

Wordle: computer words

preview35 piecemagnolia
preview42 pieceMuchomor (1)

ImageChef Custom Images

Więcej prac znajdziecie tutaj.






poniedziałek, 13 maja 2013

Warto obejrzeć

Planete przygotował szereg programów ukazujących blaski i cienie internetu. W odcinku "Prawda według Wikipedii" szereg zaproszonych gości ukazuje zalety i wady tej najpopularniejszej globalnej encyklopedii. Obok niewątpliwych plusów jak np. darmowy dostęp do wszelakiej wiedzy, istnieją obawy o erozję prawdy i wiarygodność informacji.
"Wirtualna rewolucja" to z kolei próba przyjrzenia się rezultatom cyfrowej rewolucji, ukazująca zyski i skutki uboczne rozkwitu "globalnej wioski". Znajdziecie tam próbę odpowiedzi na szereg pytań, m.in.
"Czy google ogłupia?
"Jak zmienia się sposób myślenia cyfrowych tubylców?" Jak internet wpływa na mózg człowieka oraz ludzką psychikę?"
"Czy www wywiera wpływ na międzynarodową politykę, albo na ekonomię?"
Serię warto oglądać również ze względu na udział znamienitych gości, jak Tim Berners-Lee - twórca systemu world wide web, Mark Zuckerberg - założyciel serwisu Facebook , Jimmy Wales - współinicjator powstania Wikipedii , Jeff Bezos - prezes portalu Amazon , a nawet Bill Gates i Al Gore. Opowiadają oni, jak dziś wykorzystuje - a także i nadużywa się - wirtualną przestrzeń.




piątek, 3 maja 2013

Nauczyciele na fejsie

Na stronie kreozofii - miejscu z artykułami dotyczącymi kreatywnej edukacji - opublikowano ciekawy artykuł o relacjach "nauczyciel-uczeń" w przestrzeni wirtualnej. Z racji mojej funkcji i posiadania wśród znajomych sporego grona uczniów, bardziej i mniej znanych, przeanalizowałam go z zaciekawieniem. Autor artykułu, jak i całej strony, Marcin Zieliński twierdzi, że nasze kontakty nie powinny być sztuczne. Stawia na "normalność", chociaż z drugiej strony zwraca uwagę na "hierarchię kontaktów" i kwestię ocalenia relacji mistrz – adept. Jest to możliwe, jeśli będziemy "dbać o naukowy poziom swoich wpisów i komentarzy w portalach społecznościowych", co niniejszym czynię:)