niedziela, 23 lutego 2014

Logodydaktyka w szkole

Na początku obecnego roku szkolnego skorzystałam z propozycji Operonu i zapisałam się na kolejny kurs internetowy, prowadzony przez p. Iwonę Majewską- Opiełkę*, twórczynię Logodydaktyki. LOGODYDAKTYKA W SZKOLE to innowacyjna koncepcja wychowania i kształcenia, która zakłada, że podstawą wszelkich sukcesów w szkole jest charakter. Wiktor Kołodziejczyk, biorąc pod uwagę ten nowatorski pomysł, proponuje, aby budowanie szkoły przyszłości zacząć od budowania charakteru, rozumianego jako względnie stały, niemal nawykowy sposób myślenia i zachowania się w różnych sytuacjach”. Żeby jednak móc go kształtować u uczniów, musimy najpierw popracować nad sobą, wykształcić w sobie pięć podstawowych cech:
• Poczucie własnej wartości,
• Proaktywność,
• Spójność wewnętrzną,
• Poczucie obfitości,
• Pozytywne myślenie.


O ile poczucie własnej wartości i pozytywne myślenie nie wymagają komentarza, o tyle powinniśmy się skupić na definicji pozostałych cech. Termin „proaktywność” spopularyzowany został przez Stephena Coveya, twórcy książki– “Siedem nawyków skutecznego działania”. Najkrócej, zakłada on, że „Każdy jest kowalem własnego losu”. Należy przyjąć pełną odpowiedzialność za własne życie. Chyba nie trzeba przypominać, jak to nastawienie jest ważne w dzisiejszym świecie, w którym większość młodych ludzi nie ma wielkich aspiracji. Ważna jest dla nich względnie stała praca i pensja.
Spójność wewnętrzna związana jest z poczuciem własnej wartości, to jej istotny składnik, „warunek nie tylko prawości i uczciwości, ale również – dyscypliny”. Poczucie obfitości odnosi się natomiast do zauważania możliwości i zasobów, nie zaś koncentrowania się na brakach.
Witold Kołodziejczyk w artykule opublikowanym w miesięczniku „Edukacja i Dialog”, którego jest redaktorem naczelnym, wyjaśnia, czym może u nauczycieli skutkować brak w/w cech. Na pewno praca z uczniami jest wtedy męcząca, nieefektywna, nie przynosi satysfakcji.
Warto zapoznać się z koncepcją Logodydaktyki. Otworzy nam ona oczy na wiele istotnych spraw i spowoduje nowe, lepsze podejście do naszej pracy. Polecam również artykuł Witolda Kolodziejczyka. Zawarte w nim postulaty pomogą w ustaleniu wizji  szkoły przyszłości.

*Iwona Majewska-Opiełka – twórczyni koncepcji rozwoju ludzi i organizacji – logodydaktyki, założycielka Akademii Skutecznego Działania Iwony Majewskiej-Opiełki (ASDIMO), psycholog, autorka poradników.

*Witold Kołodziejczyk - autor licznych publikacji promujących innowacje w zarządzaniu oświatą, trener kadry kierowniczej oświaty, promotor wykorzystania nowoczesnych technologii w edukacji.

2 komentarze:

  1. Uczestniczyłam w tym samym szkoleniu ;-) Jesteśmy więc koleżankami z wirtualnej klasy. Przy okazji dziękuję za udział w konkursie na Nauczycielski Blog. Trzymam kciuki za sukces! Dziękuję za link do artykułu Witolda Kołodziejczyka - przegapiłam go a warto przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  2. Grażynko (mam nadzieję, że mogę tak się do Cibie zwracać po ty wspólnym kursie ;-) Na kursach ogólnie ciężko mnie przegapić. Zaliczyłam wszystkie etwinningowe :) Uwielbiam taki sposób nauki. Właśnie bawię się w kurs angielskiego, w ramach programu Narodowy (polecam - bezpłatna nauka dla pracowników oświaty) oraz naukę programu w C++ (Kuźnia programistów). Super zabawa. Dziękuję za komentarz - przyda mi się, uwzględniając nowy regulamin na blog ;-). Moi uczniowie wchodzą na niego często, ale sa zbyt leniwi na zostawianie komentarzy. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń