niedziela, 30 listopada 2014

Edu Inspiracje - 24.11.2014

Kilka dni temu Gdański Inkubator Przedsiębiorczości zamieścił na facebooku krótką notatkę okraszoną sporą ilością zdjęć z pierwszego spotkania w ramach Edu Inspiracji. Wynika z niej, że nauczyciele stawili się licznie, z nastawieniem na zdobycie nowych doświadczeń.
Kolejne spotkanie już za dwa miesiące.
Galeria zdjęć p.Malwiny Jakóbczyk dostępna na facebooku.

sobota, 29 listopada 2014

Lektura na weekend

W nawiązaniu do raportu MAC polecam inny artykuł dotyczący wyników badań ICILS*. Mają  one na celu sprawdzić kompetencje informacyjne, czyli "gotowość uczniów do życia w cyfrowej rzeczywistości: na ile przy pomocy komputera są w stanie wyszukać, ocenić, przekształcić i podzielić się informacjami". Potwierdzają one w zasadzie, że umiejętności cyfrowe polskich gimnazjalistów nie stoją na najwyższym poziomie. Najwięcej czasu spędzają oni na Facebooku, w Google’ach, Wikipedii i na Skype. „Nauka na tej liście uplasowała się dość nisko, ale i tak wyżej od programowania, które jest niemal na samym końcu”. Cóż, kolejne zadanie dla Mistrzów Kodowania.

*International Computer and Information Literacy Study
Czyli słów kilka o wynikach badań ICILS. 

piątek, 28 listopada 2014

Mam internet...

Pierwszą rzeczą, którą zauważyłam po wejściu do sali, w której uczą się moi podopieczni (oprócz zajęć komputerowych jestem nauczycielem „wspierającym integrację”) był zwisający przy ścianie kabel od Internetu. Umarły moje nadzieje na Internet bezprzewodowy, ale…”jak się nie ma, co się lubi, to się lubi, co się ma”J. Oczywiście od razu zmodyfikowałam etapy zajęć i urozmaiciłam ciekawą skądinąd lekcję wprowadzającą literkę „u” o krótki film ukazujący pracę pszczelarza w pasiece (niezawodny youtube J) oraz wirtualną wycieczkę po Muzeum Pszczelarstwa w Swarzędzu. Na przerwie trafiłam na raport Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji dotyczący m.in. badań nad poziomem wiedzy i umiejętności w dziedzinie TIK. Raport bardzo obszerny, ukazujący problem w odniesieniu do trzech podstawowych obszarów: Człowiek, Gospodarka, Państwo oraz przedstawiający cele, nad którymi należałoby się skupić.

środa, 19 listopada 2014

Edu Inspiracje

Już niewiele czasu zostało, aby zgłosić chęć uczestniczenia w pierwszym spotkaniu z cyklu Edu Inspiracje "Gamifikacja i jej zastosowanie w edukacji". Zaproszeni goście - Jacek Siadkowski, Anna Rogala i Joanna Mytnik-Ejsmont - wyjaśnią, czym jest Gamifikacja oraz co mają wspólnego gry z edukacją. Wytłumaczą również dlaczego gamifikacja może zmienić świat na lepsze i jak zastosować gamifikację w praktyce. 
EDU INSPIRACJE rozpoczną się w poniedziałek, 24 listopada o godz. 9.00 w Gdańskim Inkubatorze Przedsiębiorczości STARTER. Zgłaszamy się na tutaj. Udział w szkoleniu jest bezpłatny, decyduje kolejność zgłoszeń. Jeśli ktoś się jeszcze waha niech pamięta, że "Ci, którzy uczą DOBRZE, widzą, że w podróży przez życie jest więcej rzeczy do poznania i nigdy nie wahają się, by je poznać"*.

cyt. za Donna Bulger (inne cytaty na temat sztuki nauczania można znaleźć tutaj)

wtorek, 18 listopada 2014

Kolejny jubileusz

Zaczęłam pisać w czasie zimowych ferii 2013. Pierwszy post ukazał się 13.01. Chciałam stworzyć internetowy pamiętnik mający na celu popularyzację TIK-u wśród moich uczniów i koleżanek po fachu. Zamieszczałam linki do galerii prac dzieci stworzonych na komputerze lub z pomocą innych urządzeń opartych na technologii komputerowej, pokazywałam prace powstałe przy pomocy przeróżnych aplikacji poznanych m.in. na kursach etwinningowych, pisałam o ciekawych artykułach, jakie ukazały się na portalach zajmujących się nowoczesnym nauczaniem. W sumie pisanie postów daje mi wiele przyjemności, a mój blog jest użyteczny dla sporej grupy odbiorców. Jeśli ich zabraknie, co stwierdzę po ilości spadających odwiedzin, to...nie dopuszczam takiej opcji J.

poniedziałek, 17 listopada 2014

I kto ma rację?

Jako autor "cyfrowych tubylców" cieszy mnie umiejętność posługiwania się przez dzieci komputerem czy wszelkimi urządzeniami typu tablet, smarton, itp. Jednocześnie śledzę z uwagą artykuły, w których neguje się wartość komputerów w edukacji, a nawet przedstawia ich negatywny wpływ na rozwój młodego człowieka. Przytacza się przy tym wyniki badań, które mają potwierdzić w/w tezę. Podsumowanie jednego z takich badań znalazło się w artykule zamieszczonym na portalu Edukacja Internet Dialog. Wynika z niego, że "gry generalnie nie wpływają dobrze na osiągnięcia w szkole" i że "w zderzeniu z ocenami szkolnymi granie w gry zdaje się nie przynosić pozytywnych efektów". "Najwięcej negatywnych korelacji ma granie w bijącego rekordy popularności Minecrafta". A dopiero co niedawno pisałam, że "to genialne narzędzie edukacyjne, co właśnie potwierdził pewien duński projekt" (post "Fenomen Minecrafta"). I co - Duńczycy się mylą?

piątek, 14 listopada 2014

Wkrótce (?) Święta

Czego się nie robi, żeby przyciągnąć klientów. Przy galeriach handlowych pojawiły się już świąteczne akcesoria. Przyznam, że trochę mi to przeszkadza. "Moim" dzieciom wprost przeciwnie. Poczuły świąteczny nastrój i już "produkują" J świąteczne kartki. Oto pierwsza z nich - praca Karola. Prawda, że piękna?

czwartek, 13 listopada 2014

Zły system?

W ostatnim czasie na platformie eid.edu.pl ukazało się sporo artykułów krytykujących metody nauczania, które czynią szczególne spustoszenie w umysłach dzieci najmłodszych. Pewnie wynika to z troski o 6-latków, które w tym roku były zobowiązane do rozpoczęcia nauki. Niektóre wypowiedzi potrafią zasiać solidny niepokój. Cytowana już niejednokrotnie przeze mnie Marzena Żylińska przytacza wypowiedź mamy drugoklasisty, który na pytanie, co robi nauczyciel, stwierdził, że "krzyczy, mówi, pisze, powtarza, uczy". Na dodatkowych zajęciach z matematyki dostaje zadania, które go nudzą. Jest stale oceniany, punktowany, zasypywany testami i sprawdzianami...

wtorek, 11 listopada 2014

Patriotycznie...

Nie umiem pisać tak pięknie jak Iwona Majewska-Opiełka, dlatego polecam jej tekst zamieszczony na blogu w którym, oprócz refleksji związanych z 11 listopada, pisze o nadchodzącym Dniu Dobrego Słowa. Zachęca, aby był on poświęcony naszemu krajowi, abyśmy "pamiętali tego dnia o wadze słów i używali tylko tych, które niosą ze sobą pozytywny zakres emocjonalny". Nie możemy też zapominać o edukowaniu w tej kwestii innych.

Iwona Majewska-Opiełka, Dobrym słowem o Polsce

piątek, 7 listopada 2014

Można i tak


Gry planszowe też potrafią wzbudzać emocje, chociaż nie wszystkie i nie u wszystkich J. W I f najpopularniejszą grą była Angry Birds. Mówi wam to coś? Będzie okazja pokazać ją w wersji komputerowej i porównać zaangażowanie dzieci. Gra znajduje się na stronie code.org i polega na kodowaniu. Do przejścia jest 20 poziomów.
Lubiącym geografię polecam natomiast gry geograficzne. Można we wspaniały sposób poszerzyć, utrwalić i sprawdzić swoją wiedzę.

czwartek, 6 listopada 2014

Dzieci sieci

Po przeczytaniu artykułu na stronie edziecko.pl mam mieszane uczucia. Być może o to chodziło jego autorom, którzy dali swojemu dziełu taki prowakacyjny tytuł. Z jednej strony apoteoza programowania, jako wspólnie spędzonego czasu z ojcem (dlaczego nie z matką? J ), z drugiej "przerażająca" w pewnym sensie biegłość dziecka w zakresie obsługi komputera i wszelakich urządzeń mobilnych, uwzględniając poruszanie się po internecie. "Nie ma badań, które mówiłyby o tym, jaki wpływ na rozwój dziecka będzie miało wczesne korzystanie ze smartfonów, tabletów czy komputerów - to się okaże po latach". Nie mogę jednak odmówić racji jednemu z indagowanych rodziców, który zwraca uwage na wartość i prostotę programów typu scratch. "Nawet rodzic, który sam nie potrafi programować, może (...) nauczyć swoje dziecko. Wystarczy przeczytać instrukcję i poświęcić godzinę na zaznajomienie się z programem". "Moi" rodzice nie będą musieli czytać instrukcji. Zapraszam ich już dziś na lekcję prowadzoną przez młodych "scratchowców".

Cyberdzieci i ich ojcowie: trzylatki obsługują YouTube, a sześciolatki uczą się programowania.

środa, 5 listopada 2014

Znowu o Mistrzach

Tym razem artykuł* na stronie wirtualnemedia. Mowa w nim o m.in. o Tygodniu Kodowania i samym programie, dzięki któremu dzieci nabywają umiejętności nie tylko kodowania, ale także ćwiczą kreatywność i myślenie strategiczne, co w efekcie przyczynia się do wzrostu "najbardziej poszukiwanych kompetencji na globalnym rynku pracy".

*Polska staje się liderem europejskiej teleinformatyki (ICT – Information and Communication Technologies)

wtorek, 4 listopada 2014

Sukcesy Polaków

Fot. helloworldopen.com
Temat osiągnięć Polskiej młodzieży w dziedzinie programowania podejmowałam wielokrotnie. Jestem pełna podziwu dla pasji, z jaką tworzą swoje niesamowite dzieła, pozwalające im na zdobywanie czołowych miejsc w różnego rodzaju międzynarodowych zawodach. A jakie to są miejsca i dzieła możecie poczytać na portalu crazynauka, w artykule „Konkursy robotyczne,informatyczne, matematyczne to polska specjalność”. Jest w nim też mowa o Mistrzach Kodowania i ich wkładzie w Europejski Tydzień Kodowania. Prawie 300 wydarzeń związanych z programowaniem dało Polsce trzecie miejsce wśród wszystkich krajów europejskich, które wzięły udział w European Code Week.  

poniedziałek, 3 listopada 2014

Don't starve

Dzięki Mistrzom Kodowania dwójka moich uczniów - Karol i Zosia - realizuje indywidualny program nauczania zajęć komputerowych. Zajmujemy się głównie scratchem, który zafascynował dzieci (szczególnie Karola) do tego stopnia, że większość wolnego czasu poświęca tworzeniu własnych projektów. Oto jeden z nich, szkic do gry Don't Starve.