sobota, 25 lipca 2015

Czasy się zmieniają

Na portalu edunews ukazał się kolejny artykuł ukazujący  konieczność „nowej szkoły” -  takiej, która „pomoże ludziom rozwinąć się zgodnie z duchem zmian”, wykształci kreatywność, umiejętność rozwiązywania problemów,  gotowość na zmiany. Współczesna szkoła - oparta na modelu pruskim, której wyznacznikiem są „dzwonki, ustalony zasób wiedzy, “nie mówimy, lecz słuchamy, zanim mówimy, zgłaszamy się” - nie daje szansy na rozwój tych kompetencji. Najlepsze szkoły to te, w których korzysta się z nowych technologii, traktując je jako narzędzie „pozwalające zmienić środowisko uczenia się w klasie ze zdominowanego przez nauczyciela na ucznia w centrum”. Takie placówki osiągają też szczególną  skuteczność w przypadku uczniów zagrożonych i uczniów mających specjalne potrzeby edukacyjne.
„Nauczanie wspomagane komputerowo:
-Nie osądza i motywuje
-Umożliwia częste i szybkie przekazywanie informacji zwrotnej
-Indywidualizuj proces uczenia się poprzez dostosowanie do potrzeb uczniów
-Pozwala uczniom na większa samodzielność
-Zapewnia multisensoryczne środowisko uczenia się (obrazy, dźwięki i symbole)”*
A zatem do dzieła. Nie bójmy się zmian. W ich wprowadzaniu może nam pomoc szereg pozycji, jak chociażby wymieniona już kiedyś przez mnie  książka H. Pitler, E. R. Hubbell, M. Kuhn Efektywne wykorzystanie nowych technologii na lekcjach oraz podobna w temacie - Małgorzaty Ostrowskiej i Danuty Sterny Technologie informacjo – komunikacyjne na lekcjach, zawierająca przykładowe konspekty i polecane praktyki. W tej ostatniej szczególnie polecam dział z przykładami programów dedykowanych nauczycielom określonych przedmiotów. Sporo z moich ulubionych zostało przyporządkowanych do działu „Języki obce”. Znalazł się tam też ostatnio przeze mnie „przerabiany” quizlet – aplikacja umożliwiająca tworzenie fiszek ze słówkami, quizów  z danego zakresu tematycznego oraz korzystanie z gotowej bazy słów. W sam raz na wakacyjny wolny czas.

Agata Wilam, #Tempora mutantur - portal edunews
*H. Pitler, E. R. Hubbell, M. Kuhn, Efektywne wykorzystanie nowych technologii na lekcjach



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz