czwartek, 26 maja 2016

Po konferencji w Poznaniu

10 minut Iwony Brzózki-Złotnickiej, guru Mistrzów Kodowania
W związku z projektem znowelizowanej podstawy programowej uwzględniającej wprowadzenie do szkół nauki programowania - od klasy I do szkoły ponadgimnazjalnej - w poszczególnych miastach wojewódzkich odbywają się konferencje, mające na celu zapoznanie nauczycieli z propozycją nowej podstawy przedmiotów informatycznych oraz przedstawienie tzw. dobrych praktyk. 24 maja taka konferencja miała miejsce w Poznaniu. Osią spotkania było wystąpienie prof. Macieja Sysło, który w swojej prezentacji ukazywał wizję i pomysły na wprowadzenie pilotażowego programu nauki programowania. Roczny pilotaż ma być czasem na przygotowanie do powszechnego wejścia programowania do szkół, stworzenie odpowiedniej platformy, z możliwością forum. Padały hasła sieci współpracy, dobrych praktyk. Profesor podkreślał rolę  nauczycieli i ich pomysłów w tym projekcie, ukazywał rolę programowania dla innych przedmiotów. Wsparł się tu na badaniach PISA z 2012 r., w których, biorąc pod uwagę umiejętność rozwiązywania problemów np. dotyczących wyznaczania najkrótszej drogi, obsługi klimatyzatora, biletomatu, polscy uczniowie zajęli 29 miejsce (na 32). Profesor podkreślił istnienie warunków do wprowadzenia w Polsce nauki programowania:
  • istnieją przedmioty informatyczne, 
  • są nauczyciele (tu wymienił: informatyki, zajęć komputerowych, matematyki) posiadający niezbędne kompetencje i chętni do nauczania programowania, 
  • w wielu szkołach i placówkach w Polsce jest prowadzona nauka programowania w czasie zajęć obowiązkowych lub zajęć dodatkowych (tu wspomniał o Mistrzach Kodowania J),
  • jest odpowiedni sprzęt (tutaj profesor przypomniał obietnicę światłowodów),
  • są dostępne i bezpłatne środowiska informatyczne dedykowane nauce programowania przez uczniów: Baltie, Scratch, Logo, C++, Python itd., (tu krótka dygresja: w opublikowanym przez Kuratorium Oświaty dokumencie dot.stanu zastanego, wśród wymienionych środowisk informatycznych dedykowanych nauce programowania -Baltie, Scratch, Logo, BlueJ, CodeLite, C++, Python itd. - znalazła się i fundacja CoderDojo) J
  • są uczniowie zaangażowani i gotowi do pracy.
Profesor podkreślał rolę programowania dla rozwoju myślenia komputacyjnego, kreatywności. Mówił o spiralnym rozwijaniu umiejętności, o konieczności wprowadzenia programowania w szerszym kontekście - w formie zabaw, gier, zintegrowanych działań - co jest warunkiem podtrzymania zainteresowania tematem przez cały okres edukacji. Poruszył kwestię personalizacji, podkreślił rolę etapu 1-3 i 4-6, najważniejszych w kontekście odniesienia sukcesu na dalszych szczeblach. Mówił o roli matematyki, znaczeniu programowania w życiu zawodowym. Podkreślił, że kodowanie to jest to samo co programowanie, natomiast program to abstrakcja sytuacji, którą musimy rozwiązać. Znalezienie swojego rozwiązania ma szczególną wartość i wielkim błędem jest karcenie ucznia za użycie w rozwiązaniu sposobu niepodręcznikowego. W swoim wystąpieniu profesor wspomniał też o Godzinie Kodowania, o sposobach na rozwój myślenia komputacyjnego w czasie 12 letniego pobytu w szkole i jego przydatności na innych przedmiotach. Te sposoby to:
  • porządkowanie wg pewnych algorytmów,
  • informatyka bez komputera (tu pokazał matę do kodowania - szkoda, że nie produkcji Mistrzów Kodowania, która w tej chwili doskonale sprawdza się w przedszkolach),
  • język wizualny scratch, blockly, c++.
Po długim wystąpieniu prof. Sysło swoje 10 minut miała p.Iwona Brzózka-Złotnicka ze Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania, która opowiedziała o programie Mistrzów i jego skali ogólnopolskiej. Konferencja w Poznaniu odbywała się dzień po konferencji warszawskiej, podsumowującej III edycję Mistrzów Kodowania. "W 3. edycji Mistrzów Kodowania - obecnie największego programu edukacyjnego w Polsce - udział wzięło ponad 100 tys. uczniów i ponad 3 tys. nauczycieli z całej Polski. W poniedziałek (23 maja) w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbyła się konferencja „Więcej niż programowanie. Perspektywa praktyków” podsumowująca miniony rok działalności".* Sukces konferencji warszawskiej i euforystyczne głosy nauczycieli biorących w niej udział warunkują powodzenie pilotażu dot.programowania. Ilość szkół, a przede wszystkim zaangażowanych w program Mistrzów nauczycieli, to doskonała baza do działań na tym polu. Dowodem na "mistrzowską infekcję programistyczną" jest fakt, że na konferencji poznańskiej wszyscy prelegenci-praktycy, którzy dzielili się swoimi doświadczeniami w zakresie nauki programowania na każdym etapie edukacyjnym, byli związani z programem Mistrzów.

Dariusz Stachecki opowiada o programowaniu w gimnazjum
*Mistrzowie Kodowania, Samsung: Ponad 10 tys. uczniów i 3 tys. nauczycieli w trzeciej edycji

fot.x2 Anna Cieślarczyk, trener MK

środa, 25 maja 2016

Wkrótce finał II edycji Lekcji Przedsiębiorczości

Już niedługo, we wtorek, 31 maja, o godz. 9.30 w Europejskim Centrum Solidarności rozpocznie się finał II edycji Lekcji Przedsiębiorczości – projektu organizowanego przez Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER i Miasto Gdańsk.
Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych z Gdańska, którzy niemal przez rok uczyli się, jak rozwinąć firmę, zaprezentują wypracowane projekty biznesowe, m.in.:
  • Indywidualny System Inteligentnego Sprawdzania Ortografii;
  • "ZSŁ APP /Łącznik"– aplikacje szkolne łączące  funkcje: terminarza, zastępstw, e-dziennika itd.;
  • "Stacja Łączność" – szkolny radiowęzeł z możliwością interakcji ze słuchaczami;
  • Ładowarka do urządzeń elektronicznych ładowana energią słoneczną lub wiatrem (projekt XXIII LO);
  • "Mały wielki rower"  sklep rowerowy dla najmłodszych wraz z serwisem rowerowym.
Pomysły na biznes, które mogą odmienić szkołę czy okolicę, uczniowie tworzyli i rozwijali sami. Nauczyciel był dla nich mentorem, wspierał ich. Więcej informacji o projekcie i metodzie gamifikacji, na której opierał się projekt można znaleźć na stronie lekcjeprzedsiebiorczosci.pl.
Oprócz podsumowania projektu uczestnicy spotkania będą mieli możliwość wysłuchania przedsiębiorców, którzy zainspirują młodzież do kroczenia startupową ścieżką. Wśród mówców znajdą się: Jan Witkowski (mieszkaniec Clipstera, rozwijający portal dla młodzieży, www.7journey.com, Martyna Broda z firmy Volanto czy Radosław Kuglowski z Vasari (półfinalista infoShare Startup Contest 2016). Ponadto, młodzież pozna wyniki miejskiej gry, którą specjalnie dla nich przygotowała firma ze STARTERA – Big Ant Farm.


wtorek, 17 maja 2016

Ruszyła rekrutacja na Gdańsk Business Week 2016

Już po raz szósty Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER wspólnie z Miastem Gdańsk i Washington Business Week przygotowują 6-dniowe warsztaty przedsiębiorczości i kreatywności realizowane w oparciu o symulację biznesową. Potencjał nastoletnich uczestników BW jest imponujacy. Wśród szeregu innowacyjnych produktów opracowanych dotychczas można znaleźć m.in. ładowarkę do telefonu na energię słoneczną, aplikację dopasowującą ubrania do warunków pogodowych czy... lek, który zmniejsza wpływ alkoholu na człowieka.
Warsztaty odbędą się w dniach 17-22 lipca. Skierowane są do młodzieży w wieku 15-19 lat. Zajęcia i wykłady prowadzone będą w języku angielskim przez menedżerów globalnych firm, takich jak: Microsoft, Apple czy Boeing, a także firm mających swoje siedziby w Trójmieście – między innymi Kemira, Speednet. Mniejsze firmy ICT również wyraziły chęć wsparcia przedsiębiorczej edukacji wśród młodzieży. A w śród nich: Hempel, Ziaja, Speednet, Neoteric, GIWK, Young Digital Planet.
Celem Gdańsk Business Week jest pobudzanie kreatywności i przedsiębiorczości oraz przekazanie dawki solidnej wiedzy biznesowej. To, co wyróżnia Gdańsk Business Week, to wdrożony komponent Employee Development Program, pozwalający na zaangażowanie lokalnego biznesu i polskich menadżerów w edukację młodzieży na takich samych zasadach jak amerykańskich. Najaktywniejsi uczestnicy projektu mają szanse na wzięcie udział w stażach w Polsce i zagranicą, m.in.w firmie AirHelp.
Letni kurs biznesowy na przestrzeni lat stał się największym programem z zakresu edukacji przedsiębiorczej młodzieży w regionie, a chętnych na zajęcia nie brakuje. Oprócz wachlarza wykładów, zajęć, konkursów, praktycznych zadań i symulacji biznesowych młodych przedsiębiorców czeka również szereg zabaw nastawionych na integrację. Nie zabraknie też pokazów talentów, gier i zabaw rekreacyjnych czy rozgrywek sportowych.
Szczegóły na stronie: www.gdanskbusinessweek.pl.


Harmonogram projektu:
17 maja – 15 czerwca 2016: rekrutacja uczestników – uczniów w wieku 15-19 lat z obszaru Metropolii Gdańskiej;
17-22 lipca 2016: Gdańsk Business Week 2016

piątek, 13 maja 2016

Scratch Day w SP13 Leszno

W SP13 Scratch Day świętowaliśmy w środę 11 maja. Bez wielkich fanfar, ale w świetnej , chciałoby się powiedzieć rodzinno-scratchowej atmosferze. Pracowaliśmy w grupach, wymieniając się zadaniami. Część dzieci programowała trasę pszczółki-robota, z wykorzystaniem tradycyjnej maty. Miejsce startu i cel wyznaczały sobie nawzajem. Inni tworzyli własną grę w scratchu - "łapanie" zwierzątek. Rekordzista Franek z 2c zrobił ją 10 minut! Przyznał się przy tym, że do scratcha siada prawie codziennie - aż zaniepokojona spytałam, czy nie przesiaduje przed komputerem zbyt długo. Chyba odziedziczył zdolności po tacie informatyku :-). Franek został więc  moim asystentem i pomagał innym dzieciom w realizacji ich planów.
Dominikowi - zapalonemu szachiście - zaproponował niestandardowe rozwiązanie. Cudownie pracowała Zuzia z 2f, która, po przedstawieniu zarysu gry, stwierdziła "to łatwe" i faktycznie - skończyła swoje dzieło prawie równo z Frankiem. Można powiedzieć, że drugoklasiści "wymiatali".
Zabawnie było w grupie dzieci starszych, których dopiero teraz zapoznałam ze Scratchem Junior. Czwartoklasista Kuba "oburzony" stwierdził "Proszę pani, to dla dzieci!" Jednak, gdy zaczął bawić się puzzlami, nie dopuszczał kolegi do tabletu. Oczywiście najbardziej zainteresowała go możliwość nagrywania i odtwarzania dźwięków oraz tworzenia spersonalizowanych duszków. "Juniorom" zaproponowałam stworzenie gry kształcącej podział na sylaby, głoski i litery. Zachwycony Adam (kl.6) wykrzyknął "Proszę pani, a moja siostra (kl.1) ma z tym problem. Zrobię tę grę dla niej!".
Po raz kolejny okazało się, że programowanie jest cool i nawet cudownie wiosenna pogoda nie jest w stanie powstrzymać chęci kodowania.



niedziela, 1 maja 2016

Zaraza na facebooku...i nie tylko

Coraz częściej Facebook wykorzystywany bywa do różnego rodzaju przekrętów. Oszuści namawiają nas do udostępniania postów z informacją o konkursie, mamią rozdawnictwem nowych rowerów z "minimalnymi zadrapaniami w nietypowych miejscach", "iPhonów bez folii", markowych butów, oferują do obejrzenia przedpremierowe filmy lub takie z "szokującymi treściami". Bezmyślność może nas kosztować uruchomieniem płatnej subskrypcji, skutkującej stratą co najmniej kilkudziesięciu złotych miesięcznie. Sposób na uniknięcie pułapek jest jeden - MYŚLEĆ. Nie podajemy swojego numeru na nieznanych stronach. Nie ujawniamy żadnych danych przed znalezieniem regulaminu usług, który przedtem uważnie czytamy. Unikamy klikania w podejrzane posty. Ostatnio wielu internautów w różnych krajach, m.in. z Polski, USA, Niemczech i Australii, dało się nabrać na post łudząco przypominający materiał wideo. Kliknięcie z niego prowadziło do pobrania złośliwego pliku i zainfekowania przeglądarki Chrome. Dodatkowym bodźcem do klikania był fakt oznaczenia użytkownika w poście od znajomego lub otrzymania od niego wiadomości z linkiem do pliku wideo w aplikacji Messenger.
Więcej na stronie.
O innych przekrętach możecie poczytać tutaj.