poniedziałek, 29 sierpnia 2016

Ostatni dzień rekrutacji

Dziś kończy się rekrutacja do IV edycji programu Mistrzowie Kodowania. To ostatni moment, żeby się zgłosić. U progu pilotażu programowania projekt MK nabiera szczególnej wartości. To nie tylko możliwość nauki kodowania, zarówno online - podczas cyklu webinarów, jak i szkoleń stacjonarnych, na które zostaną zaproszeni najbardziej zaangażowani w program nauczyciele/edukatorzy. Mistrzowie Kodowania zapewniają również możliwość korzystania ze wsparcia społeczności MK– innych nauczycieli, trenerów, ekspertów, koordynatorów, co niewątpliwie pomoże we wdrożeniu programowania do szkół. Więcej na temat IV edycji, wraz z linkiem do formularza zgłoszeniowego, na stronie Stowarzyszenia MK.


piątek, 19 sierpnia 2016

25 milionów na 25 lat

Dziś padł net. Nie na długo, ale...dziwne uczucie - brak kontaktu ze "światem". Nie należę do cyfrowych tubylców - pracę magisterską pisałam, przesiadując godzinami w czytelni bibliotek. Jednak TIK wciągnął mnie doszczętnie. Jak tu funkcjonować, gdy nie można sprawdzić newsów, wysłać wiadomości, skorzystać z messengera? Zaplanowana praca leży. A w sumie początki internetu - w stosunku do wieczności :) - wydają się tak niedawne. Przedwczoraj minęło 25 lat od czasu, gdy nastąpiło pierwsze międzynarodowe połączenie przy użyciu protokołu TCP/IP - między Rafałem Pietrakiem z Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego a Janem Sorensenem z Uniwersytetu Kopenhaskiego. "Uruchomione przez NASK w 1992 r. łącze satelitarne, będące polskim "oknem na świat", miało - jak na tamte czasy olbrzymią - 64 Kb/s przepustowość....Dziś dostęp do internetu ma niemal 76 proc. gospodarstw domowych (zaledwie 5 lat temu - 63 proc.)....43 proc. nastolatków jest stale dostępnych online, a drugie tyle korzysta z sieci codziennie...liczba internautów w Polsce osiągnęła na 25-lecie internetu dokładnie 25 milionów".*

*Polski internet ma już 25 lat!, metrocafe.pl

wtorek, 16 sierpnia 2016

Cybernauci - zgłoś szkołę

Emisariusze BI
Zakończyły się szkolenia trenerskie Emisariuszy Bezpiecznego Internetu. Czterdzieści osób pochodzących z różnych części Polski zajmie się krzewieniem cyberbezpieczeństwa w szkołach. Pisałam już o tym w poprzednim poście. Program „Cybernauci – kompleksowy projekt kształtowania bezpiecznych zachowań w sieci" realizowany jest przez fundację Nowoczesna Polska w partnerstwie z Collegium Civitas. Zajęcia będą bezpłatne, prowadzone kompleksowo - z uwzględnieniem dzieci (młodzieży), nauczycieli i rodziców. Cały czas trwa nabór do programu. Formularz zgłoszenia znajduje się na stronie projektu.

niedziela, 7 sierpnia 2016

Bądź bezpieczny w sieci

25 lipca zaczęły się szkolenia dla Edukatorów Cyberbezpieczeństwa. Do końca wakacji zaplanowano trzynaście takich zjazdów, w różnych miastach Polski. Projekt Cyfrowobezpieczni.pl – Bezpieczna Szkoła Cyfrowa realizowany jest przez Stowarzyszenie "Miasta w Internecie" i współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w ramach zadania publicznego "Poprawa kompetencji pracowników szkoły, uczniów i ich rodziców w zakresie bezpiecznego korzystania z cyberprzestrzeni oraz reagowania na zagrożenia". Działania będą realizowane do końca roku 2018 r.
Tymczasem od września ruszy program „Cybernauci – kompleksowy projekt kształtowania bezpiecznych zachowań w sieci”. Jest to projekt szkoleniowy realizowany przez fundację Nowoczesna Polska w partnerstwie z Collegium Civitas. Uroczysta inauguracja odbyła się 2 czerwca w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego, o czym pisałam w poście. Od jutra Emisariusze Bezpiecznego Internetu zaczną siedmiodniową sesję szkoleniową.

środa, 3 sierpnia 2016

Mistrzowie Kodowania a idee Seymoura Paperta

Ostatniego dnia lipca zmarł Seymour Papert, twórca języka LOGO i  jeden z pionierów sztucznej inteligencji.  Papert został uznany jednym z najwybitniejszych autorytetów w dziedzinie edukacji, do czego niewątpliwie przyczyniły się stworzone przez niego idee konstrukcjonistyczne. Opierają się one na tezie, że dziecko nie jest odbiorcą, ale twórcą swojej wiedzy. Należy umożliwić mu uczenie się przez tworzenie (idea nr 1). Już Konfucjusz widział wyższość działania nad słowem i pokazem - „Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem”.  Seymour poszedł dalej – zamiast uczenia się przez działanie postulował uczenie się przez tworzenie. Widział przy tym potencjał technologii, szczególnie technologii cyfrowej, która pozwala „tworzyć znacznie więcej interesujących rzeczy, i tworząc je, możemy się znacznie więcej nauczyć” (technologia jako tworzywo – idea nr 2). Technologia umożliwia „ostrą zabawę”( (hard fun) – idea nr 3. „Uczymy się i pracujemy najlepiej, gdy to nas cieszy. Ale „cieszy nas”, to nie znaczy „jest łatwe””. Ten punkt można odnieść do stopniowania trudności. Większą motywację i satysfakcję uzyskamy w przypadku zadań, które będą wymagać od nas odpowiedniego wysiłku. Kolejny postulat – idea nr 4- to „uczenie się jak się uczyć”. Należy „wziąć odpowiedzialność za swoje uczenie się”, a przy tym dać sobie czas odpowiedni do zadania, nauczyć się gospodarować własnym czasem (idea nr 5). Szósta idea postuluje uwolnienie się od strachu przed błędami, gdyż „Nic naprawdę ważnego nie działa od razu dobrze”. Kolejna zasada (idea nr 7) dotyczy uczenia się wraz z uczniami, gdyż „Najlepsza lekcja, jakiej możemy udzielić naszym uczniom, to pokazanie im, jak sami się uczymy”. Ósma idea to konieczność znajomości technologii cyfrowej, która jest równie ważna, jak czytanie i pisanie. Ta technologia ma być używana do uczenia się innych przedmiotów.
Warto prześledzić osiem wielkich idei Paperta. Szczegółowo są one opisane w artykule dr Andrzeja Walata „O konstrukcjonizmie i ośmiu zasadach skutecznego uczenia się według Seymoura Paperta”. Mogą one skłonić do refleksji, ale też stanowić wytyczne do „lepszej” edukacji.  Ich szczegółowa analiza pozwala mi stwierdzić, że istnieje grupa, która stosuje te zasady w praktyce – Mistrzowie Kodowania.