niedziela, 10 maja 2020

WebQuest - sposób na zdalne nauczanie


Poprzedni post dotyczył projektów. Dziś będzie o WebQueście. Według Wikipedii WebQuest to „rodzaj metody projektów zorientowanej na uczniowskie badania w oparciu o instrukcję umieszczoną na stronie internetowej. Wyjściowym źródłem informacji w badaniach uczestników projektu jest Internet”. Z metoda tą spotkałam się pierwszy raz prawie 10 lat temu, nabywając książkę Romana Lorensa „Nowe technologie w edukacji”. Pozycja wspaniała, jednak nie zdecydowałam się na eksperymenty. W sumie, nie miałam okazji – pracowałam wtedy w 1-3, ucząc zajęć komputerowych. Fajnie było wprowadzać dzieciaczki w świat technologii :-) Kolejne zetknięcie – po kilku latach – podczas robienia kursu „Tydzień na webquest w projektach eTwinning”. Przy okazji gorąco polecam tygodniowe (i nie tylko, bo dla zaawansowanych są dłuższe) kursy etwinningowe. Dzięki nim zaczęła się moja przygoda z Tik-iem i powstał ten blog. Pisząc, dzielę się wiedzą. Jednocześnie czuję, że muszę na serio zabrać się za nową/starą metodę. Nadarza się świetna okazja. Dwie Asie – Krzemińska i Waszkowska – wymyślają projekt eTwinningowy – Tropiciele murali.
Projekt genialny, z obudową, ujęty też jako wydarzenie na Facebooku. Ulegliśmy (ja i moi uczniowie) zachęcie i „daliśmy się porwać zabawie, staliśmy się tropicielami murali”. Przyczynił się do tego niewątpliwie fakt, że Leszno jest „miastem murali”. Na stronie Miasta wymienionych jest ich kilkanaście. Biorąc pod uwagę fakt, że nasza miejscowość nie jest zbyt duża (około 64 tys.) jest to wynik imponujący, tym bardziej, że wciąż powstają nowe, chociażby mural przedstawiający Ignacego Jana Paderewskiego, czy największy żużlowy mural w Polsce, ukazujący legendę polskiego żużla – tragicznie zmarłego Alfreda Smoczyka. Propozycję dziewczyn rozpisuję jako webquest – dzielę na grupy, rozdzielam zadania, zamieszczam na stronie internetowej. Okazuje się, że realizacja projektu przynosi uczniom wiele radości, którą uzewnętrzniają podczas nagrywania filmików z użyciem flipgrida. Przy okazji poznają swoje miasto, nazwy ulic, obiekty. Uczą się korzystać z komunikacji miejskiej (nowe trasy), zacieśniają więzi poprzez wspólne spacery, a nawet, jak się przyznali, pobyt w cukierni. Treści z Podstawy Programowej realizują się niejako „przy okazji” – korzystanie z map google, nagrywanie filmików, umiejętność prezentacji, wyszukiwania informacji, treści dotyczące street artu, własnego miasta, komunikacji miejskiej, ruch. Połączenie offine i online.
Jesteśmy w teraźniejszości. Nauka zdalna, propozycja webinarów. Wśród nich pojawia się zaproszenie Marka Szafrańca – pasjonata metody webquestu, który używa jej od 15 lat. Jeśli chcielibyście zapoznać się bliżej z tą metodą, obejrzenie spotkania jest na to najlepszym sposobem. Przy okazji polecam prezentację p.Marka oraz grupę na facebooku – Metoda WebQuest i cyfrowe narzędzia edukacyjne.
Z webquestem przygodę czas zacząć :-)

2 komentarze:

  1. Serdecznie dziękuję, przygoda z WebQuestami dopiero się zaczyna. Nadal nie brakuje mi entuzjazmu dla niej, co potwierdza ten wywiad:



    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. WebQuesty to sposób na zdobywanie wiedzy w sposób przyjemny, a dodatkowo na miarę naszych czasów. Kształcenie umiejętności i kompetencji niezbędnych w dzisiejszym świecie.

      Usuń