piątek, 28 lutego 2014

Wiosenne (chyba) i jubileuszowe (na pewno) porządki

Czas na wiosenno-jubileuszowe porządki – również na blogu. Prowadzę go już (albo dopiero J ) od ponad roku. Dziś ktoś odwiedził go po raz 10-cio tysięczny- ciekawe, kto to był J. Moim początkowym zamysłem było zachęcanie do wykorzystania nowoczesnych technologii w nauczaniu i uczeniu się. Miały mi w tym pomóc streszczenia artykułów moich ulubionych autorów, zajmujących się tą tematyką, nie tylko teoretycznie, ale i praktycznie: Romana Lorensa, Witolda Kołodziejczyka, Marcina Polaka oraz Jolanty Okuniewskiej, nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego, której zajęcia z wykorzystaniem tabletów to „górna półka”. Polecam jej blog, w którym opisuje pomysły na lekcje oraz książkę „Technologie są dla dzieci”, Poradnik dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Warto „podejrzeć” jej pracę i zobaczyć, że tytuł jej książki jest w 100% zasadny.  Takich pasjonatów, jak pani Jola poznałam zresztą, co prawda na razie głównie wirtualnie, dużo. „Odkryłam” ich, biorąc udział w konkursie na Nauczycielski Blog Roku. Polecam ich pełne pomysłów blogi. Nie tylko pomagają one zaszczepić w uczniach pasje, ale również integrują środowisko szkolne, dzięki czemu posiadają walor wychowawczy, tak pożądany w dzisiejszych czasach (Odsyłam do artykułu na blogu „Logodydaktyka w szkole”).

poniedziałek, 24 lutego 2014

Nowe technologie w edukacji

Wczoraj pisałam o konieczności pracy nad charakterem. Według Witolda Kołodziejczyka, jest to jeden z warunków szkoły przyszłości. Pozostałe dwa dotyczą nowych technologii oraz metod dydaktycznych. Nowe technologie, wykorzystywane umiejętnie, to szansa na  stworzenie w szkole przyjaznego uczniowi  środowiska, takiego, które pobudzi go do kreatywnej pracy,  wzbudzi ciekawość, wyzwoli chęć poszukiwania wiedzy, samokształcenia i samodoskonalenia. Wszystkie te warunki spełnia metoda webquestu. Pisze o niej  Marcin Polak, twórca i redaktor naczelny Edunews.pl- portalu o nowoczesnej edukacji.  Webquest  wymaga innej roli nauczyciela w procesie kształcenia. Nie jest on już dostawcą wiedzy, ale przewodnikiem, pomocnikiem ucznia. Stawia przed nim pewien problem, podaje instrukcje oraz odpowiedni materiał źródłowy. Uczniowie mają  za zadanie odszukać wszystkie informacje i przetworzyć je w wiedzę.
Kreatywność uczniów rozwija również nauka programowania. Jak ważna staje się ona w dzisiejszym świecie pokazuje szereg inicjatyw. W szkołach jest to szczególnie program "Mistrzowie Kodowania",  który my również realizujemy. Profesor Maciej Sysło, współautor podstaw programowych edukacji informatycznej  postuluje dołożenie programowania, jako kolejnej kompetencji edukacyjnej.  Roman Dmowski, wiceminister administracji i cyfryzacji powiedział, że brak kwalifikacji w obszarach teleinformatycznych, zwłaszcza programistycznych, może stać się przeszkodą w rozwoju całej gospodarki unijnej, w tym polskiej.  Chyba dalej wymieniać nie trzeba.
Polecane artykuły:
Rząd chce stawiać na naukę programowania

niedziela, 23 lutego 2014

Logodydaktyka w szkole

Na początku obecnego roku szkolnego skorzystałam z propozycji Operonu i zapisałam się na kolejny kurs internetowy, prowadzony przez p. Iwonę Majewską- Opiełkę*, twórczynię Logodydaktyki. LOGODYDAKTYKA W SZKOLE to innowacyjna koncepcja wychowania i kształcenia, która zakłada, że podstawą wszelkich sukcesów w szkole jest charakter. Wiktor Kołodziejczyk, biorąc pod uwagę ten nowatorski pomysł, proponuje, aby budowanie szkoły przyszłości zacząć od budowania charakteru, rozumianego jako względnie stały, niemal nawykowy sposób myślenia i zachowania się w różnych sytuacjach”. Żeby jednak móc go kształtować u uczniów, musimy najpierw popracować nad sobą, wykształcić w sobie pięć podstawowych cech:
• Poczucie własnej wartości,
• Proaktywność,
• Spójność wewnętrzną,
• Poczucie obfitości,
• Pozytywne myślenie.

poniedziałek, 17 lutego 2014

piątek, 14 lutego 2014

Nie "obchodzę" Walentynek. Nie dlatego, żebym nie miała nikogo do kochania. Nie lubię "amerykanizacji" i bezkrytycznego przekopiowywania zwyczajów. Halloween też nie uznaję. Jednak...można mimo wszystko pobawić się fajnymi aplikacjami i stworzyć kartkę.
Click to play this Smilebox greeting
Create your own greeting - Powered by Smilebox
Make your own free digital ecard

piątek, 7 lutego 2014

„Razem tworzymy lepszy Internet”

Zbliża się 11 luty, a wraz z nim Dzień Bezpiecznego Internetu. Będziemy obchodzić go juz po raz dziesiąty (chociaż w szkole po raz drugi J). W czasach olbrzymiego rozwoju mediów społecznościowych niesłychanie ważne jest przyczynianie się do tego, aby Internet stał się miejscem bezpiecznym. Warto dbać o swoją prywatność i pamiętać, że „Razem tworzymy lepszy Internet”. Tak właśnie brzmi hasło tegorocznego DBI. "Każdy z nas ponosi odpowiedzialność za to, co robi w sieci i w jaki sposób z niej korzysta". (cyt.za saferinternet.pl).
Już dziś można zaplanować (a może i wykonać) pracę plastyczną (oczywiście w postaci cyfrowej) na temat bezpieczeństwa w sieci. Uczniów klas czwartych i piątych zachęcam do tworzenia w scratchu (ewentualnie w Drawing for Children), młodszym dzieciom polecam Tux Painta i Painta. Najciekawsze prace zamieścimy na blogu wraz z ankietą umożliwiającą oddawanie na nie głosów. Szykuje się fajna zabawa. Do dzieła!