środa, 29 czerwca 2016

Programowanie proste i przyjemne?

Programowanie jest łatwe i sprawia radość - o tym wiedzą Mistrzowie Kodowania. Przekonują o tym również Marta Kostecka - koordynator zajęć z programowania dla dzieci i młodzieży z Miejskiej Biblioteki w Szczecinie oraz Joanna Szczecińska - nauczycielka zajęć komputerowych i edukacji wczesnoszkolnej ze Stargardu Szczecińskiego. W rozmowie zorganizowanej przez Radio Szczecin wyjaśniają, że programowanie to proces, który wcale nie musi opierać się na wykorzystaniu komputerów. Można zdobywać podstawy kodowania na macie edukacyjnej lub w formie gier i zabaw planszowych. Takie zabawy wciągają nie tylko najmłodszych, o czym można było się przekonać zarówno podczas spotkania trenerów Mistrzów Kodowania, jak i imprezy zorganizowanej przez home.pl z okazji Dnia Dziecka.

wtorek, 28 czerwca 2016

Lektura na wakacje

Wakacje to czas relaksu, ładowania akumulatorów i...czytania. Z myślą o sympatykach programowania powstał blog Mistrzów Kodowania - oswajamyprogramowanie.edu.pl. Posty jeszcze "cieplutkie" np. relacja z konferencji "Więcej niż programowanie. Perspektywa praktyków" autorstwa Karoliny Żelazowskiej i Krzysztofa Jaworskiego. Można się z niej dowiedzieć o sprawach dyskutowanych podczas spotkania m.in. "Jak przygotować nauczycieli do zmiany" i zorganizować dla nich system wsparcia, "Od czego i jak zacząć" (wizja nauki programowania w edukacji wczesnoszkolnej), jaką wartość ma programowanie w pracy z uczniami o zróżnicowanej dynamice rozwoju. Oprócz postów na blogu znajdziemy również webinaria, prowadzone przez trenerów MK, instruujące np. "Jak zacząć i rozwijać przygodę z programowaniem". Polecam.

poniedziałek, 27 czerwca 2016

Podsumowanie Mistrzów Kodowania Junior

fot.Anna Świć
Kończący się rok szkolny był czasem podsumowań nie tylko kolejnej edycji programu Mistrzowie Kodowania lecz również pilotażowej Mistrzowie Kodowania Junior. Jedną z obszerniejszych (o ile nie najobszerniejszą) relację zamieściła na swoim blogu Anna Świć, nauczycielka Przedszkola nr 82 w Lublinie. Pani Ania uczy programowania wykorzystując m.in. matę edukacyjną. W podsumowaniu wymienia jej zalety, podkreślając, że "jej forma, oparta na kwadracie poniekąd wymusza pracę w zespołach, wprowadza pewien porządek, w bezbolesny i niezauważalny sposób".Opisując matę docenia jej dwustronność ("jedna strona to biała zakratkowana przestrzeń, podzielona na sto małych kwadratów", "Druga strona to 9, dużych kwadratów, każdy w innym kolorze i każdy podzielony na 9 mniejszych."). Zauważa "niezliczoną możliwość...wykorzystania na zajęciach". Wymienia szereg zastosowań, "na zajęciach z każdej niemalże edukacji, od matematycznej, przez polonistyczną, muzyczną, plastyczną do ruchowej". "Idealnie nadają się chociażby do wprowadzania symetrii, czy współrzędnych, pracując na dwóch osiach ćwiczymy orientację w przestrzeni, uczymy się odczytywać położenie przedmiotów względem osi, ćwiczymy określanie odległości i wiele, wiele innych umiejętności".  Ze szczegółowym opisem zajęć możemy się zapoznać w postach. Zachęcam, gdyż pani Ania prowadziła zajęcia w niezwykle twórczy sposób, testując własne pomysły, dokładając "swoje" kafelki do oryginalnego zestawu* i...poczytajcie sami.
Kodowanie na dywanie

*oryginalny zestaw to 400 kafelków-obrazki w 9 kolorach ramek, obrazki z liczmanami, z cyframi i z symbolami, kolorowe kwadraty-druga strona kafelków

czwartek, 16 czerwca 2016

Szansa na zmiany?

W obliczu wchodzącego we wrześniu pilotażu wprowadzającego programowanie do szkół odbywają się liczne konferencje regionalne oraz spotkania przedstawicieli rządu.  Wczoraj w Szkole Podstawowej nr 3 w Ząbkach gościły Minister cyfryzacji Anna Streżyńska oraz minister edukacji narodowej Anna Zalewska. Na krótkiej konferencji tam zorganizowanej zapowiedziały "intensywne działania zmierzające do unowocześnienia polskich szkół"*. "Chcemy doprowadzić do eksplozji nowoczesności w polskich szkołach"* - podkreśliła minister edukacji. Oprócz obietnicy szerokopasmowego internetu zapowiedziała stworzenie programu, wstępnie nazwanego "aktywna tablica". "Chcemy w ciągu najbliższych dwóch, trzech lat doprowadzić do sytuacji, że w każdej klasie, podkreślam w każdej klasie, będzie interaktywna tablica" - poinformowała. Ma ona się tam znaleźć za sprawą sponsorów. "Chcemy dać przykład, będziemy zachęcać spółki skarbu państwa, sponsorów, przyjaciół szkoły: +chcesz zrobić prezent - przynieś tablicę" - dodała.
Czyżby kolejny pomysł, próbujący zreformować polską szkołę, nie od tej strony? Co da szerokopasmowy internet, tablice interaktywne (które nota bene w wielu szkołach są i pokrywają się kurzem) bez zmiany nastawienia pedagogów. Trzeba zmienić model szkoły. Pisze o tym Tomasz Tokarz, opisując funkcjonujący jeszcze w większości szkół model pruski, który charakteryzuje "przymus szkolny, system klasowo-lekcyjny, wertykalne relacje na linii nauczyciel - uczeń i wiele innych". Czasy się zmieniły. "Nie ulega wątpliwości, że dla skutecznego zmagania się z wyzwaniami XXI wieku potrzebujemy innej szkoły. Nie takiej, która będzie udoskonaloną wersją obecnej – bowiem ta pochodzi z innej epoki". "Potrzebujemy...czegoś więcej. Rozwiązań stanowiących rzeczywisty przełom". Takim przełomem jest m.in.powstawanie ruchu budzących się szkół. Jedną z nich jest SP 323 na Ursynowie. "Mamy komputery, tablety, tablice interaktywne, ale w szkołach wciąż panują XIX-wieczne zasady - mówi Wioletta Krzyżanowska, dyrektor szkoły. Badania naukowe pokazują, że to właśnie dobre relacje pomiędzy uczniem a nauczycielem motywują dzieci, i my chcielibyśmy takie relacje stworzyć"*. Zamiast prac domowych i kontroli - swoboda i zaufanie. Nie komputery, tablety, technologia, ale zmiana myślenia jest warunkiem rewolucji w oświacie, a szansą na jej powodzenie eduzmieniacze - nauczyciele - pasjonaci, zrzeszeni w gronie Superbelfrów, Mistrzów Kodowania, grupie facebookowej "oceniania kształtującego", ludzie tacy, jak nominowana do Światowej Nagrody Nauczycielskiego Nobla, Jola Okuniewska. Oni wiedzą, jakie kompetencje są najważniejsze dla przyszłości. Umiejętności te wymienia cytowany już dziś Tomasz Tokarz. Są nimi: samoświadomość, zrozumienie siebie, rozumienie świata, zarządzanie sobą, budowanie relacji, przedsiębiorczość*.

*MEN i MC: cyfryzacja w szkołach - lepsza infrastruktura i szkolenia
*W szkołach czeka nas eksplozja nowoczesności
*Tomasz Tokarz, W poszukiwaniu nowego modelu szkoły
Konferencja dotycząca cyfryzacji w szkołach z udziałem Ministrów edukacji i cyfryzacji.
Jakich nauczycieli potrzebuje dziś szkoła?
Kiedy nauczyciel staje się uczniem. W nowoczesnym szkolnictwie nauka nie omija nikogo
*"Budząca się szkoła". Chcą rewolucji w ursynowskiej oświacie.
Bez prac domowych i dzwonków. Nietypowa szkoła na Ursynowie
*Kompetencje przyszłości – czego powinny nauczyć się dzieci zanim dorosną

sobota, 11 czerwca 2016

Mata edukacyjna Mistrzów Kodowania

Na jednej z konferencji dotyczącej pilotażowego wdrożenia nauki programowania, podczas prezentacji środków dydaktycznych, pokazano matę edukacyjną. Szkoda tylko, że było to dzieło produkcji japońskiej. Przecież istnieje polski produkt - mata Mistrzów Kodowania, będąca sercem programu Mistrzowie Kodowania Junior. Doskonale sprawdza się m.in. w przedszkolach, o czym można poczytać tutaj. Jest to pomoc służąca nie tylko nauce kodowania. Dzięki niej można również:
  • układać opowiadania twórcze czyli wpływać na rozwój kreatywności
  • ćwiczyć pamięć, koncentrację, spostrzeganie
  • układać sudoku
  • ćwiczyć liczenie
  • rozwijać umiejętność rozwiązywania problemów, myślenia logicznego, analitycznego, przyczynowo-skutkowego
  • ćwiczyć orientację w kierunkach
  • ćwiczyć analizę i syntezę literową
  • uczyć cierpliwości, logiki i strategii działania (można grać w statki)

O reszcie zastosowań można dowiedzieć się podczas szkoleń prowadzonych przez Mistrzów Kodowania. Szczegółowe informacje pod adresem kontakt@mistrzowiekodowania.pl lub junior@mistrzowiekodowania.pl.

czwartek, 9 czerwca 2016

Inauguracja projektu Cybernauci

2 czerwca w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego odbyły się warsztaty inaugurujące wieloletni projekt realizowany przez Fundację Nowoczesna Polska „Cybernauci – kompleksowy projekt kształtowania bezpiecznych zachowań w sieci”. Program, którego celem jest podniesienie kompetencji w zakresie bezpiecznego korzystania z cyberprzestrzeni oraz reagowania na zagrożenia, skierowany jest do nauczycieli, uczniów i rodziców. Uczestnicy zajęć przybyli z dziesięciu szkół - gimnazjów i placówek ponadgimnazjalnych. Podzieleni na 30 małych grup (5-6 osobowych), pod okiem trenerów, wypracowywali rozwiązania dotyczące 10 zagadnień. Dotyczyły one m.in. prywatności w serwisach społecznościowych, bankowości elektronicznej, zasad bezpiecznego zachowania w sieci, uzależnień od gier. Ilość problemów wymuszała niejako współpracę międzygrupową, która polegała na przedstawieniu sobie nawzajem rozwiązania i wspólnym przygotowaniu krótkiej prezentacji. Efekty pracy grup warsztatowych można było zobaczyć podczas drugiej części wydarzenia, która rozpoczęła się od wystąpień osób związanych z projektem lub mu patronującym. Na koniec mogliśmy zapoznać się z wynikami badań mających na celu sprawdzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji grup docelowych w zakresie bezpieczeństwa w sieci i reagowania na zagrożenia. Szczegółowy raport dostępny jest na stronie projektu. Inaugurację zamknęła Barbara Krywoszejew, kierownik merytoryczny projektu „Cybernauci”, która opowiedziała o jego założeniach.

wtorek, 7 czerwca 2016

Mistrzowie Kodowania w home.pl

cyfrowy plakat
1 czerwca w siedzibie home.pl Mistrzowie Kodowania prowadzili zajęcia programistyczne dla uczniów trzech szczecińskich szkół oraz grupy przedszkolnej. Dzieci miały do wyboru:
  • zabawę na macie i programowanie na tabletach,
  • kodowanie w scratchu (zabawa w zbijanie balonów),
  • programowanie drogi pszczółki-robota i łapanie kreta - warsztat Bee Bot i scratch,
  • wykonanie gamepada z owoców i warzyw - warsztat MaKey MaKey,
  • budowanie  z klocków LEGO, pozwalające na naukę pracy w zespole. 
Była świetna zabawa, czego dowodem są zdjęcia i wypowiedzi dzieci.