piątek, 30 września 2016

Edu Moc - trwa odliczanie

Już tylko godziny dzielą wszystkich zainteresowanych od Edu Mocy - największej konferencji w Internecie. Będzie ona złożona z szeregu równocześnie odbywających się webinariów - (wideokonferencji), spotkań, warsztatów i wykładów! Bilety (bezpłatne) w ilości 1000 sztuk rozeszły się błyskawicznie.
"Przez 12 godzin webinaria będą prowadzić nauczyciele z udziałem specjalistów z dziedzin związanych z edukacją, pracowników naukowych uniwersytetów oraz gościa specjalnego, Thomasa Strassera z Austrii – profesora metodyki nauczania języków obcych oraz nauczania z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, autora wielu publikacji.
Wśród tematów konferencji znajdą się:
Edukacja Mobilna
Edukacja i media społecznościowe
Edukacja tabletowa dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Bezpieczeństwo w sieci
Otwarte zasoby edukacyjne
Profil nowoczesnego nauczyciela
Notowanie wizualne
Edukacja w oparciu o projekty
Interdyscyplinarne projekty społecznie zaangażowane
Edukacja społeczna i globalna
Programowanie i kodowanie
Roboty w edukacji"*

BĘDZIE SIĘ DZIAŁO!!!

program Edu Mocy
prelegenci

*cyt.za Superbelfrzy (organizator konferencji), strona facebookowa Edu Mocy


środa, 28 września 2016

Wizyta w Laboratorium Szkoły Przyszłości

Dziś miałam okazję zwiedzić siedzibę Laboratorium Szkoły Przyszłości. Zaproszenie przyszło ze strony poznańskiego Kuratorium, które rozesłało je do szkół zgłoszonych do pilotażu programowania.  Spotkanie miało charakter warsztatowy. Zarazem była to przedpremiera przed uroczystym otwarciem 30 września – w Noc Naukowców. „Trudno sobie wyobrazić lepszy dzień, aby otworzyć tą przestrzeń. Laboratorium Szkoły Przyszłości to nowatorska przestrzeń edukacyjna pozwalająca na udział w wymagających eksperymentowania i poszukiwania interdyscyplinarnych przygodach edukacyjnych dla dzieci i młodzieży z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii”*. A jakie przygody czekają młodzież?
W planie Laboratorium jest prowadzenie zajęć dla szkół zaangażowanych w pilotaż. Przygotowywane są w tym celu specjalne scenariusze. W sali dla młodzieży ze starszych klas podstawówki, gimnazjum i ponadgimnazjalnej zgromadzono na specjalnym stole programowalne roboty. W myśl scenariusza „Misja masjańska” robot ma wykonać określoną czynność, np. przejechać z punktu A do B omijając C, pobrać próbki, itd. Obok znajduje się makieta „otwartego” domu, służąca do prezentacji automatyki domowej, dotyczącej oświetlenia, nawiewu, alarmu. Automatyka oparta jest o płytki arduino, a sterowanie odbywa się za pomocą testowego programu BeCREO. Do zabawy i nauki zapraszają też Lego Mindstorms.
W kolejnym pomieszczeniu uczniowie mogą lepić, za pomocą specjalnego joysticka, wirtualną rzeźbę, którą później można zdrukować na drukarce 3D. Jest kamera na podczerwień, która ma służyć dzieciom do sprawdzania materiałów, z których zbudują domki. Można skorzystać z całej masy sprzętu, niezwykle przydatnego w diagnozie osób niepełnosprawnych, do „Modelowania i badania interakcji człowieka w oparciu o interfejsy wykorzystujące głos, ruch i gest, aktywność bioelektryczną mózgu oraz ruch oka”.  Jest i  skaner 3D, pozwalający wprowadzić rzeczywisty przedmiot do wirtualnego świata.
Niewątpliwie jedną z większych atrakcji jest przestrzeń do wizualizacji. Po nałożeniu specjalnych gogli użytkownik jest „śledzony” i może poruszać się w wirtualnym świecie. Scenariusz opracowany z wykorzystaniem tej przestrzeni zakłada edukację ekologiczną – zbieranie, za pomocą specjalnego joysticka, wirtualnych śmieci. Po „oczyszczeniu” fragmentu miasta zmienia on wygląd – m.in.zazieleniają się drzewa.
Kolejne atrakcje:
wirtualna przymierzalnia, przewidziana np. na lekcję historii, podczas której uczniowie przymierzają chociażby stroje z epoki
eksploracja podziemnej jaskini, pełnej zaułków i ciekawych obiektów - tu również konieczne są gogle, a poruszać można się sterując joystickiem
najmłodszym proponuje się Scottie Go i możliwość rysowania na ścianie, za pomocą specjalnej różdżki, wykrywalnej przez czujnik
poeksperymentować można wykorzystując mapę poziomicową, np. symulując powstanie wulkanu.
dla pasjonatów programowania jest „coś”  w stylu makey makey, opartego o arduino
wymarzony pokój uczniowski – w nim m.in. system monitorowania wzrostu roślin, za oknem wiatromierz
ruchomy obraz Matejki w 3D
W Laboratorium mogliśmy usłyszeć też o epodrecznikach, uczniowskim radio edukacyjnym oraz telewizji edukacyjnej. Podsumowując – bawiłam się wspaniale.
Z niecierpliwością będę oczekiwać czasów, gdy te cudowne rzeczy zostaną udostępnione uczniom.



* cyt. ze strony edulab.pcss.pl/

czwartek, 22 września 2016

Edu Moc

We wczorajszym poście pisałam o webinarach skierowanych do osób zarejestrowanych w IV edycji Mistrzów Kodowania. Na czwartkowe comiesięczne webinary Superbelfrów rejestrować się nie trzeba. W ubiegły czwartek i ja w końcu zmobilizowałam się do uczestnictwa. W sumie raczej zostałam zmobilizowana przez Martę Florkiewicz-Borkowską, członkinię Superbelfrów i moją koleżankę z programu "Cybernauci na start". I...było warto! Co prawda wszystkie webinary można obejrzeć wchodząc na stronę Superbelfrów w dziale webinaria, ale nie ma to, jak uczestnictwo na żywo. Wracając do ostatniego spotkania. Było ono pierwszym z nowego cyklu - Zamiast kserówki. Prowadząca, Joanna Apanasewicz, jest jedną z autorek bloga o takiej samej nazwie. Uczy w klasach I-III w "Małej Szkole" w Koninie Żagańskim. Podczas webinarium opowiadała, jak w prosty sposób założyć szkolne kółko naukowe. "Podczas spotkania uczestnicy nie tylko mieli okazję zaczerpnąć inspiracji do zajęć, lecz również własnoręcznie skonstruować proste ale bardzo efektowne pomoce naukowe, wziąć udział w aktywizujących grach i ćwiczeniach online oraz śledzić eksperymenty prowadzone na żywo przez prelegentkę." Przekonaliśmy się, że faktycznie- tak jak w tytule-  eksperymentowanie jest proste i tanie. Oprócz widowiskowych pokazów, z użyciem powszechnie dostępnych przedmiotów i materiałów- butelek, mąki, balona, papieru, itp. otrzymaliśmy namiary na super strony, na które polecam zajrzeć! Szczególnie wciągnęła mnie https://littlealchemy.com/. W pewnym sensie przypominała mi bardziej zaawansowany program - powder.exe, który poznałam kilka lat temu dzięki mojemu uczniowi - Szymonowi. Tam też miesza się różne substancje i ogląda efekty. Na youtube jest mnóstwo tutoriali, ukazujących np. jak zbudować laser. Super zabawa, a do tego nauka programowania. W sumie przecież każdy eksperyment to programowanie :-).
Na koniec perełka. 1 października 2016 od 09:00 – 21:00, czyli 12 godzin, będzie miała miejsce konferencja w Internecie, złożona z szeregu równocześnie odbywających się webinariów – (wideokonferencji),  spotkań, warsztatów i wykładów - Edu Moc Online 2016. Została przygotowana przez nauczycieli z myślą o nauczycielach. Prelegentami będą też specjaliści z dziedzin związanych z edukacją, pracownicy naukowi uniwersytetów oraz gość specjalny Thomas Strasser z Austrii –  profesor metodyki nauczania języków obcych oraz nauczania z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.
Niestety rejestracja na wydarzenie została już zakończona, chociaż ja zdążyłam się zapisać :-). Innym przyjdzie oglądać webinary po czasie. Aby wszystko poszło gładko, dzisiejszy webinar to test "pokoju 1000". Może w nim wziąć udział każdy. Superbelfrzy zapraszają wszystkich chętnych i zainteresowanych tematem wykorzystania TIK na zajęciach języków obcych!

*Agnieszka Bilska, Eksperymentowanie jest łatwe i tanie

niedziela, 18 września 2016

Wkrótce IV edycja Mistrzów Kodowania

W tym roku Dzień Programisty przypadł 13 września. Obchodzony jest on w 256 dzień roku (256 = 2^8, czyli liczba wszystkich możliwych wartości jednego bajta informacji w jego najpopularniejszej, 8-bitowej postaci). Okazję do świętowania miało m.in. spore grono Mistrzów Kodowania, które stale się powiększa. Do IV mistrzowskiej edycji zgłosiło się ponad 1600 placówek edukacyjnych. Nauczyciele i edukatorzy poprzez udział w projekcie zyskują dużą wiedzę, umiejętności oraz wspaniałe towarzystwo, z którym można wymieniać poglądy i dzielić się pomysłami i sukcesami. Umożliwiają to m.in. grupy facebookowe, dedykowane poszczególnym językom programowania i ich odmianom - Mistrzowie Scratch, Mistrzowie Scratch i Scratch Junior oraz Mistrzowie App Inventor.
Jedną z najbardziej twórczych osób w mistrzowskim towarzystwie jest p.Anna Świć - nauczycielka w jednym z lubelskich przedszkoli, członkini grupy Superbelfrzy Mini, a także autorka bloga kodowanienadywanie.blogspot.com, na którym zamieszcza autorskie scenariusze zajęć dotyczączące kodowania offline na mistrzowskiej macie. Zajrzyjcie koniecznie!
Wracając do Mistrzów Kodowania. Zapraszają oni zarejestrowane osoby na cykl webinarów (szkoleń online), z których pierwszy - “Wystartuj z Mistrzami Kodowania” - odbędzie się 3 października o godz. 19.00 . Będzie on kierowany szczególnie do nowych uczestników w IV edycji. W czasie jego trwania uzyskają oni informacje na temat programu i planów na ten rok szkolny. Będzie też możliwość zadawania pytań. Również w październiku (15-23.10) wszystkich pasjonatów programowania czeka wielkie święto -
Tydzień Kodowania. W tym czasie w całej Polsce będzie się działo mnóstwo ciekawych wydarzeń. Można je zarejestrować na stronie http://codeweek.org.pl/.
I na koniec świetna wiadomość. Blanka Fiołek, przedstawicielka firmy Samsung, odebrała główną nagrodę - Złotego Słonecznika 2016 - za Mistrzów Kodowania Junior. Projekt był zgłoszony w plebiscycie na najbardziej rozwojową inicjatywę dla dzieci w kategorii LOGIKA.
Gratulujemy!


sobota, 17 września 2016

Cyberprogramiści

Czy można połączyć tematykę cyberbezpieczeństwa z programowaniem? Jak najbardziej! Dowodem na to są warsztaty, które miały miejsce w Szkole Podstawowej nr 13 w Lesznie. Odbywały się one w ramach projektu „Cybernauci – kompleksowy projekt kształtowania bezpiecznych zachowań w sieci”. Projekt jest realizowany przez fundację Nowoczesna Polska.  Jego głównym celem jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa korzystania z sieci przez dzieci i młodzież, a także ich rodziców, opiekunów i nauczycieli. Dzisiejsze zajęcia w trzynastce były skierowane do uczniów klasy IV i I. Dzieci kodowały offline,  wykorzystując odpowiednią wielkość i układ płytek na rotundzie. Było to odniesienie do zajęć na macie Mistrzów Kodowania, w którym to programie szkoła uczestniczy od początku.  Był też czas na taniec (Robo Dance), scretchowanie, pracę w grupach i zespołowo, kolorowanie i wiele innych aktywności. W następnym tygodniu odbędą się dla kolejnej grupy, po czym na warsztaty zostaną zaproszeni nauczyciele i rodzice .