"Nauka programowania to coś więcej niż tylko fajne lekcje, na których dzieciaki świetnie się bawią przy okazji kodując". Tymi słowami szefowa #Cyfrowegodialogu zachęca do przeczytania pierwszego z cyklu tekstów Ani Krawczyk o myśleniu projektowym i obejrzeniu krótkiego filmu z opowieścią Mitcha Resnicka o Projects. Film został przetłumaczony na język polski. Na YT wystarczy włączyć polskie napisy.
Zaglądajcie na stronę #Cyfrowegodialogu i szerujcie, bo warto. Będąc nauczycielem z dużym stażem, trenerem, coraz bardziej skłaniam się do uczenia metoda projektów. Przypominam też sobie idee, o których pisałam w pracy magisterskiej m.in. głoszone przez Célestina Freineta. Francuski pedagog, twórca "francuskiej szkoły nowoczesnej", szczególnie podkreślał bezcelowość stosowania podręczników, proponując w zamian metody oparte na swobodnym poznawaniu świata przez dziecko i jego działaniach twórczych. Nauka miała być oparta na własnych doświadczeniach (pozytywnych i negatywnych). Przeglądając internet natknęłam się na cytat, zamieszczony na grafice. "Rzadko bywają podręczniki pisane dla dzieci...nie dziecko tu jest brane pod uwagę, tylko nauczyciel, który ma ułatwione zadanie, rozdzielając każdego dnia, bez własnego wysiłku, porcje niestrawnego materiału, przeznaczonego...tylko do zdania egzaminu". Obraz przekierował mnie na facebukową stronę Polskie Stowarzyszenie Animatorów Pedagogiki C. Freineta. Ostatni post prowadził do projektu...scratchowego.
W czasie pandemii, przeanalizujmy swoje "zdalne nauczanie". Pomyślmy nad odpowiednia metodą pracy. Może zamiast przesyłania tzw. kart pracy zachęcimy uczniów do projektu? Z pewnością wszyscy odniosą z tego korzyści. Dowodem na to są chociażby działania nauczycielek będących pod "moją opieką" w projekcie #Zaprogramujprzyszlość - kolejnej inicjatywie #Cyfrowegodialogu. Jedna z nich poprosiła uczniów o obejrzenie webinaru „Posiejmy coś na wiosnę, czyli naukowo o nasionach i sianiu.” Spotkanie prowadziła Asia Apanasewicz - nauczycielka klas 1-3, trenerka #Cyfrowegodialogu, pasjonatka, królowa STEAMU, która zachęciła do hydroponicznej uprawy fasoli. Na podstawie jej instrukcji pierwszaczki wyhodowały szczypiorek z cebuli. Niestety, nie mogę umieszczać fotek z dziećmi, które z przeszczęśliwymi minami prezentują efekty swoich projektów.
I wy możecie korzystać z przebogatego archiwum webinarów #AmazonSTEMKindloteka zamieszczonego na youtube lub uczestniczyć w nich na żywo. Śledźcie tylko zakładkę STEM Kindloteka dla każdego na stronie #Cyfrowegodialogu.
#MajMiesiącemScratcha
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz