wtorek, 1 września 2020

U progu nowego roku szkolnego

Nowy rok szkolny, nowe wyzwania. I to zarówno dla dzieci, nauczycieli i…rodziców. Jak sobie z nimi radzić? Pochylmy się najpierw nad grupą nauczycieli. Kilka dni temu w EduGadkach  - podcaście o edukacji, skierowanym do nauczycieli, dyrektorów szkół i rodziców uczniów – zapytano ich, czy udało się wypocząć w wakacje (skala 1-6). Wypowiedzi było mało i dominowały niskie oceny. Jako ich powód wymieniano niepokój, ogrom czasu na poszukiwanie wyjścia w obliczu ewentualnej nauki zdalnej i w obliczu „braku mądrych konkretów z góry, które opierałyby się na faktycznej współpracy z dyrektorami szkół i pokazywałyby znajomość realiów szkolnych korytarzy i sal lekcyjnych”. Do tego doszło przemęczenie, spowodowane przebodźcowaniem wszelakiego rodzaju webinarami, szkoleniami, poradami, itepe, itede. Wiem, są potrzebne, ale bez przesady. Tylu propozycji poradzenia sobie z trudnymi sytuacjami, lajwów, prezentacji nowych narzędzi, nie było nigdy dotąd. Moje założenie zrównoważonego cyfrowego wakacyjnego detoksu spotęgowała niechęć do społecznościówek i siedzenia przed ekranem. I nie przekonywały mnie propozycje, skądinąd super, testowania nowych platform, nawet takich, które polecają cenione przeze mnie osoby – genially, wakeleta, nearpoda. Obok tego zauważyłam niepojący trend, który trafnie podsumowała jedna z moich znajomych – „wysyp ekspertów od wszystkiego”. Co prawda miała ona na myśli tych, „którzy "nagle" odkrywają, że w szkole relacje i ludzie są ważni”. Ja patrzę całościowo. Pojawiły się omnibusy, które znają się na wszystkim. Teamsy i GSuite są popularne? Proszę bardzo – zapisz się na moje szkolenie, często płatne. W gratisie masz arteterapię, design thinking, albo „jak rodzić sobie z emocjami”. Brakuje tylko porad dotyczących…eh, pominę. Nie przeczę, zarabiać trzeba, szkolić (się) też, ale korzystanie z propozycji, które nie wnoszą nic ciekawego, których treści znaleźć można bez problemu w internecie, jest nieporozumieniem. Ja w każdym razie odpuściłam sobie wszelkie „niepotrzebne” tematy i dlatego wypoczęłam na 6. Wśród tych cenionych znalazły się propozycje firm, które pokazują, jak mądrze korzystać z darów technologii, zwracają uwagę na dobrostan, a przede wszystkim mają w swoim skaldzie fachowców, albo takich zapraszają do rozmów - Cyfrowego Dialogu, Centralnego Domu Technologii, Fundacji Szkoła z Klasą i Fundacji Dbam o Mój Zasięg. Słuchałam podcastów EduGadek – w tym ostatniego 70-tego, rozpoczynającego czwarty sezon. Wspomniałam o nim wcześniej, ale nie nadmieniłam, że gościem Marcina Zaroda i Jacka Staniszewskiego, twórców i prowadzących podcast, był Jarosław Pytlak, Dyrektor Zespołu Szkół STO na Bemowie, mądry i „życiowy” facet, szanowany za podejście do uczniów, pracowników i…rodziców. Polecam jego blog i fanpage „Wokół szkoły”. Co do konkretnych, dotyczących narzędzi treści, zachęcam do korzystania z tutoriali profesjonalistów (pisałam o nich w poście), oficjalnych grup na facebooku np. genially, a w najbliższym czasie (jeżeli chcecie poznać bliżej nearpoda), na szkolenie Marty Florkiewicz-Borkowskiej, czyli Pani FloBo (link do szkolenia 7.09 o 19.00 na jej stronie).

Na koniec życzenia, które cytuję za Cyfrowym Dialogiem:

"Życzymy Wam, by podczas stawiania pierwszego wrześniowego kroku towarzyszyło Wam poczucie wsparcia  , wzmacniała Was siła płynąca ze wspólnego szukania rozwiązań  , a energii dodawała atmosfera wzajemnego zaufania. Bo właśnie wspólne działania i budowanie sieci bezcennych relacji pomaga stawić czoła nawet największym wyzwaniom."

czwartek, 27 sierpnia 2020

Kolejny rok MIEE

Czasy pandemii wymusiły na nauczycielach wybór platformy do zdalnego nauczania – o ile nie odbywało się to na zasadzie wysyłania i odbierania zadań przez e-dziennik lub mail :-) Wiele szkół skusiło się na produkt Microsoftu – Office 365 i Teamsy. MSFT zaoferował tym placówkom możliwość zdobycia tytułu Szkoła w Chmurze. Potwierdza on nie tylko fakt, że szkoła bazuje na technologii Microsoft, lecz stosuje nowe modele uczenia się i nauczania oraz sposoby komunikacji i współpracy pomiędzy nauczycielami, pracownikami, uczniami i rodzicami. Wykorzystuje też technologię Microsoft do wsparcia zarządzania szkołą. Warto zajrzeć na stronę Szkoły w Chmurze, chociażby po to, by zapoznać się z nowościami, które firma szykuje dla edukacji w związku z nowym rokiem szkolnym. Te nowości wymienione są również w innych miejscach, chociażby na facebookowej grupie, liczącej prawie 13 tys. osób - Szkoła z Office 365. Członkostwo umożliwia wymianę pomysłów na edukacyjne zastosowania usługi, ale przede wszystkim wzajemną nieodpłatną pomoc w rozwiązywaniu problemów technicznych. Administratorzy grupy polecają również cykl webinarów na temat zdalnej nauki z Office365 oraz Teams. Generalnie dotarcie do materiałów na temat Office 365 i Teamsów nie stanowi problemu. Mnóstwo szkoleń – organizowanych zarówno przez MSFT, jak i inne firmy szkoleniowe. Szkolenia płatne i darmowe, wśród nich webinary i tutoriale na youtube. Jest z czego wybierać. Microsoft kusi też innymi tematami. Próbuje zachęcić do korzystania z platformy Microsoft Educator Community, która umożliwia profesjonalny rozwój kompetencji, wskazuje, jak zabrać uczniów na lekcje z każdego zakątka Ziemi ze Skype in the Classroom, jak w ciekawy sposób prowdzić lekcje STEM i projekty międzyprzedmiotowe. Od wielu lat promuje też program Microsoft Innovative Educator Expert. Właśnie ogłoszono – na blogu Microsoft – MIE Expertów na nowy rok szkolny. Nie liczyłam, ilu ich jest, część tabelki z nazwiskami Polaków zajmuje 20 stron. Wszystkie te tematy, jak i wiele innych zostały poruszone na tegorocznym Microsoft EDUDay. Można do nich wrócić, kierując się na stronę.

środa, 29 lipca 2020

Wakacyjny detoks

Jak co roku o tej porze trwam w cyfrowym detoksie. Może nie całkowitym, bo raz po raz przeglądam media społecznościowe, coś tam wrzucam, publikuję. Ale większość czasu poświęcam na relaks, najczęściej w postaci rowerowych wycieczek. Odkrywam nowe trasy, zwiedzam, poluję na ciekawe ujęcia i po raz kolejny stwierdzam, że taki dobrostan ładuje baterie na maksa. A będą mi one potrzebne w nowym roku szkolnym. Jeszcze nie wiadomo, w jaki sposób będzie wyglądała nauka, czy czeka nas zdalne – które mi „nie przeszkadza” ;-) - czy będziemy ostrożnie i z wyczuleniem na niepokojące sygnały kontynuować edukację w budynku szkoły. Wiem jedno – muszę się nastawić na realizację z moimi uczniami programu CentrumMistrzostwa Informatycznego oraz kilku innych wartościowych projektów, rozwijających kompetencje cyfrowe, czy to nauczycieli, czy innych osób dorosłych. Cieszę się na te doświadczenia - zarówno „stare”, jak kontynuacja programów Zaprogramuj przyszłość Stowarzyszenia #CyfrowyDialog i Asy Internetu, jak i nowe – projekt realizowany przez Geek Girls Carrots oraz Fundację Aktywnych Inicjatyw Rozwoju.  Niepokoi mnie tylko projekt zmiany prawa oświatowego naszego prezydenta, według którego zgodę na działalność wszelkich organizacji pozarządowych, która miałaby być prowadzona na terenie szkoły, musi wyrazić nie tylko dyrekcja, ale i wszyscy rodzice. Chyba, że źle interpretuję i dotyczy to tylko przedstawicieli rodziców – tzw. Rady Rodziców. Nie wyobrażam sobie zbierania podpisów od wszystkich. Skutecznie blokuje to wiele „niewinnych” edukacyjnych inicjatyw.

Wracając do projektów, a konkretnie do Asów Internetu. Program realizowany przez Fundację Szkoła z Klasą i Google, cały czas ewoluuje. Ostatnio swoją cegiełkę dołożył Przemek Staroń, Nauczyciel Roku 2018, nominowany do Global Teacher Prize #GTP2020. Przemek stworzył zbiór wyjątkowych opowiadań Asy Internetu i Turniej, w których bohaterowie – Rozsądny, Uważna, Silna, Życzliwy i Odważny –wprowadzają czytelników w świat internetu i wartości i pokazują, jak ważne są relacje: z samym sobą i z drugim człowiekiem. Koniecznie odwiedźcie stronę Fundacji. Zaglądajcie też na ich fanpage. Ostatnio można tam znaleźć cykl krótkich filmików „Animacje z klasą, m.in. o porcjowaniu, o metodzie Montessori i o piramidzie potrzeb Maslowa.

Jeśli ktoś byłby zainteresowany przedsięwzięciem Karotek, realizowane ono będzie do czerwca 2021 roku na terenach na terenie województw mazowieckiego i dolnośląskiego. Obejmować będzie szkolenia dla przedsiębiorców, których celem jest zwiększenie poziomu kompetencji niezbędnych do skutecznego korzystania z mediów cyfrowych w celach edukacyjnych, zawodowych i rekreacyjnych. 

Na koniec coś dla fanów programowania - kursy Cisco Networking Academy. Obecnie realizuję zdalnie treści Letniej Szkoły Programowania w Pytonie. Jest to kurs instruktorski dla nauczycieli. Co prawda Pythona znam „jako tako” ;-) ale jest okazja certyfikacji. To jedyny wyłom w moim cyfrowym detoksie.