wtorek, 7 kwietnia 2020

Office 365 raz jeszcze

Trwa testowanie najlepszych platform umożliwiających naukę zdalną. Wielu nauczycieli zdecydowało się na Office 365 i Teamsy. Często jest to nakaz dyrekcji, ale zdarza się i tak, że władza pozostawia wybór. Do produktu Microsoftu przekonałam się już dawno. Potwierdziłam swoje nastawienie biorąc udział, jako host, w ogólnoświatowym czacie Microsoftu #MicrosoftEduChat na twitterze. Uporządkowana przestrzeń Teamsów, pełna zespołów, kanałów, plików - ogólnych i dla poszczególnych grup językowych,  do tego niesłychanie rozbudowany materiał na OneNote- to było to, czego mi potrzeba. Zdobyte doświadczenie przekułam na pracę z moimi uczniami. Staram się też zachęcić innych edukatorów do używania Office 365, ukazując zalety i podsyłając linki. Ich mnogość skłoniła mnie do stworzenia tego posta.
Jeśli natkniecie się na inne, napiszcie w komentarzu.
Office 365 i Teamsy:
Office 365 dla Edukacji jako rozwiązanie do zdalnego nauczania - oprócz zalet i szczegółowych instrukcji są też działy dotyczące Rodo w Office 365 dla Edukacji, Bezpłatny Office 365 A1 – jak uruchomić usługę dla szkoły, Materiały dla rodziców i opiekunów, Szkolenia online dla nauczycieli i wiele innych. STRONA JEST STALE ROZBUDOWYWANA!
Ucz się skąd chcesz
Webinar zorganizowany przez Mentor-systemy audiowizualne
Tutorial Sławka Baturo o zakładaniu konta
Konfiguracja domeny w Office 365 z wykorzystaniem usługi Cloudflare 
Teams krok po kroku 
Zarządzanie spotkaniami w Teamsach
Jak skutecznie poprowadzić lekcje online z Microsoft Teams? webinar, JUŻ WKRÓTCE, 7.04 o 15.00
Testy w Forms jako zadania w Teams

czwartek, 2 kwietnia 2020

Czas na Cyfrowy Dialog

W obliczu wątpliwej jakości materiałów edukacyjnych, które są szeroko komentowane w mediach przypominam, że są takie, których polecać nie trzeba. Należą do nich webinary organizowane przez Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog. Już od wielu lat są one nagrywane i w każdej chwili można do nich wrócić. Nic nie zastąpi jednak oglądania na żywo i interakcji z prowadzącymi - ludźmi kompetentnymi w swoim fachu. Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, wcześniej Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania, a przedtem Mistrzowie Kodowania, to marka sama w sobie. Zajmuje się głównie upowszechnieniem nauki programowania. O Mistrzach pisano wiele m.in. w TIK w Edukacji. To Mistrzowie Kodowania, na długo przed ujęciem programowania w Podstawie Programowej, wprowadzili go do szkół, bibliotek, ośrodków kultury, CDN, przedszkoli  (Mistrzowie Kodowania Junior). Stowarzyszenie wyszkoliło dotychczas tysiące edukatorów. Z ich materiałów, w tym scenariuszy dotyczących kilku języków programowania, webinariów, mogą korzystać wszyscy. Są na wolnych licencjach. Wiele cennych uwag znajduje się na też blogu i na stronie Stowarzyszenia MK, która zawiera przebogate relacje z działań programistycznych placówek biorących udział w kolejnych edycjach. Na stronie Cyfrowego Dialogu są z kolei informacje o obecnie realizowanych przedsięwzięciach (samodzielnie bądź we współpracy): programie Zaprogramuj Przyszłość (I i II edycja), Centrum Mistrzostwa Informatycznego, Informatyka bez granic i Centralny Dom Technologii. Jest też link do webinarów. Serdecznie zapraszam na dzisiejszy! 2 kwietnia o 19.00. Krzysztof Jaworski opowie o Scratchu - prostym języku programowania, w którym można zaprojektować prawdziwe cuda. A może zdążycie jeszcze na kolejny cykl warsztatów przygotowanych wspólnie z #Amazon #STEMKindloteka. Będzie o mózgu - tym naszym ludzkim i "mózgu" komputerów.

🔸O 1️⃣0️⃣.0️⃣0️⃣ - Agnieszka Chomicka Bosy sprawdzi z Wami, ile myśli mieści się w naszej głowie; 🤯
🔸O 1️⃣1️⃣.3️⃣0️⃣ - Teresa Smoleń pogłówkuje z Wami przemierzając różne labirynty; 🎲
🔸A o 1️⃣5️⃣.0️⃣0️⃣ - Krzysztof Jaworski z nauczycielami i rodzicami będzie odkrywał, jak działa "mózg" maszyn

Z ostatniej chwili - z powodu problemów technicznych lekcja o 10.00 się nie odbędzie. 

wtorek, 31 marca 2020

Edukacja w czasach zarazy...

…wygląda różnie. Nauczyciele zostali postawieni w obliczu nowej, nieznanej i często nieprzyjaznej im sytuacji. Często pozostawieni sami sobie, czujący potrzebę poszukiwania lub odwrotnie, reagujący buntem. Szczególne trudności piętrzą się przed zwolennikami „tradycyjnego” - nie chciałabym pisać pruskiego - stylu nauczania. Miłośnicy kredowej tablicy dziwią się dzisiejszym wymogom. W ich mniemaniu nauczanie zdalne polega na przesyłaniu wykazu zadań do wykonania, wybranych wyrywkowo, bez większego przemyślenia, często w ogromnej ilości. To sprawia, że dzieci próbujące sprostać wymaganiom, coraz bardziej marzą o powrocie do szkoły. Taką postawę umacnia cykl lekcji w telewizji i online dla uczniów szkół podstawowych pod wspólnym tytułem „Szkoła z TVP i MEN”. Niestety roi się on od błędów, zarówno metodycznych, jak i merytorycznych, chociażby próba wprowadzenia pojęcia liczb parzystych lub pojęcie średnicy podczas prezentacji gniazda bociana. Takich "kwiatków" jest mnóstwo i to podczas prezentacji wiedzy z różnych przedmiotów. Swoistym kuriozum jest używanie tablicy kredowej, gdy w tle widać monitor interaktywny, tu używany w celu statycznych treści. Cóż, pożywiom – uwidim, jak mówią Rosjanie.
Na szczęście – w odróżnieniu do takich propozycji – jest jeszcze praca wzorcowa. Zajęcia prowadzone przez Superbelfrów. Dla nich praca zdalna to żaden problem. Od wielu lat pracują z wykorzystaniem technologii. Ich działalność, propozycje, są inspiracją dla olbrzymiej rzeszy edukatorów, którzy widzą upadek polskiej edukacji i próbują się temu przeciwstawić.