poniedziałek, 30 marca 2015

Wielkanoc w klasie


Na stronie Superbelfrów  ukazał się link do padleta, który zawiera zbiór pomysłów mogących uprzyjemnić przedświąteczny czas. Cudo! Akurat jutro i pojurze mam zajęcia z pierwszakami i będzie jak zalazł. Polecam go też wszystkim - nauczycielom, rodzicom, dzieciom. Materiały, które zostały zamieszczone posiadają nie tylko walory rozrywkowe, ale i edukacyjne. Pomagają w nauce czytania, pisania. liczenia, kształcą spostrzegawczość, logiczne myślenie, dziecięcą wyobraźnię, a nawet pomagają w nauce języka obcego (tutaj szczególnie polecam portal yummy). Jeśli więc będziecie zastanawiać się, co zrobić z nadmiarem wolnego czasu - po zaliczeniu wszelakich spacerów, odwiedzin, rozmów z bliskimi - usiądżcie do zabawy.

sobota, 28 marca 2015

"Musimy się uczyć inaczej"

Wczoraj w radio TOK wyemitowano rozmowę Jakuba Janiszewskiego z dr  Marzeną Żylińską – autorką książki o neurodydaktyce ''Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi''. Audycja była odpowiedzią na publiczną krytykę pracy p.dr przez profesorów PAN. Przypomnę – książka dr Żylińskiej zawiera pewne rewolucyjne poglądy na temat szkolnictwa – tezy głoszące, że musimy się uczyć inaczej, a „szkoła musi zrozumieć fakt, że ludzki mózg pracuje inaczej niż nam się zdawało”. Usadzanie dzieci w ławkach i zmuszanie do reprodukowania wiedzy nie jest właściwe. Podstawowym instrumentem jest ciekawość i trzeba ją wykorzystać. W tym miejscu przypomniał mi się film „Alfabet”, zaczynający się od słów „mamy niesamowitą moc – moc wyobraźni”. Niestety jest ona systematycznie niszczona przez  przesadnie ustandaryzowaną edukację opartą na współzawodnictwie i wymiernych ocenach. Zabija ona dziecięcą kreatywność i wyobraźnię, ucząc szablonowego sposobu myślenia.

sobota, 21 marca 2015

Zgubiłeś klucze? Chłopaki Ci wydrukują!

Dokładnie miesiąc temu w Poznaniu odbył się jeden z Regionalnych Festiwali Naukowych E(x)plory. Jednym z punktów program był pokaz projektów młodych naukowców, biorących udział w Konkursie Naukowym. Uczestniczyli w nim m.in. Marek i Maciej, uczniowie III klasy Gimnazjum nr 4 w Lesznie (koledzy z klasy mojej córki J), twórcy innowacyjnego, zdalnie sterowanego pojazdu, który można wykorzystać do badania obiektów ulokowanych pod ziemią. Wynalazek powstał z myślą o wykrywaniu materiałów wybuchowych, a w przyszłości mógłby posłużyć do eksploracji terenów pozaziemskich.  KR ROBOSAPER, bo tak chłopacy nazwali swoje dzieło, przyniósł im awans do ogólnopolskiego finału, który odbędzie się pod koniec marca w Gdyni*. Trzymamy kciuki!

wtorek, 17 marca 2015

Inauguracja na google play

Wczorajszy dzień dla Mistrzów Kodowania był szczególny. Jeden z "naszych" wrzucił na google play pierwszą mistrzowską apkę. Kolorowa aplikacja adresowana jest do najmłodszych i pozwala na identyfikowanie dźwięków wydawanych przez znane dzieciom zwierzęta. Została stworzona przez Mistrza Krzysztofa J, nauczyciela języka angielskiego z Ostrowa Wielkopolskiego. Tymczasem "infekcja" App Inventorem zatacza coraz większe kręgi. Roznosi ją ponad 60 nauczycieli, którzy zarażają swoich uczniów kolejnym językiem programowania.

sobota, 14 marca 2015

Odblokuj szkołę

Trwa propagowanie urządzeń mobilnych jako narzędzi edukacyjnych. Ukazuje się na ten temat coraz więcej artykułów, mówi się o tym na konferencjach, powstają ruchy na rzecz „odblokowaniaszkoły”. Zwolennicy przytaczają przykłady dobrych praktyk, dzieci proszą o  o zgodę na wykorzystywanie smartfonów i tabletów do nauki. Już po raz piąty organizowany jest Ogólnopolski Konkurs Informatyczny „Edukacji z Panem T.I.K-iem – Telefonem ucz się i odkrywaj świat”. Tymczasem…w większości szkół prośba o wifi w szkole napotyka na zdecydowany opór. Przeciwnicy przekonują, że uczniowie nie będą uważać na lekcjach, za to będą wykorzystywać każdą okazję do grania, sms-owania i czatowania. Sieć będzie przeciążona, co pozbawi nauczyciela możliwości korzystania z dziennika elektronicznego, a w ogóle…to nauczyciel ma realizować podstawę programową i skupić się  na przygotowaniu dzieci do sprawdzianu, stosując przy tym „sprawdzone” metody i utrwalając wiedzę. A co z kreatywnością? Co z rolą nauczyciela jako przewodnika w procesie zdobywania wiedzy?

poniedziałek, 9 marca 2015

Tydzień Otwartej Edukacji

Od dziś zaczyna się Tydzień Otwartej Edukacji - wydarzenie globalne poświęcone dostępności i otwartości materiałów i praktyk edukacyjnych. O OZE pisałam w związku z ukazaniem się kolejnej wersji przewodnika, w którym można znaleźć rozbudowany katalog Otwartych Zasobów Edukacyjnych, pogrupowanych wg ich przydatności do przedmiotów: j. polskiego, biologii, chemii, fizyki, matematyki, historii i geografii, edukacji medialnej i kulturalnej. Są także treści dotyczące przedsiębiorczości oraz zasoby muzyczne i graficzne. Warto skorzystać!

niedziela, 8 marca 2015

Mistrzowie Kodowania. Lekcja tabletowa w Olsztynie

Na początku aktualnego roku szkolnego na antyweb.pl ukazał się artykuł Tomasza Popielarczka "Tablet w szkole niczym opium dla mas, czyli jak wykreować nieistniejącą potrzebę". Autor wyraził zdanie, że "kreowana jest tak naprawdę jedynie moda, bo choć tablet może znaleźć zastosowanie edukacyjne w domu, to w szkole... jego potencjał jest zwyczajnie marnowany". Nie wiem, czy taka strata ma miejsce w przypadku placówek mobilnych, które zadeklarowały korzystanie z tabletów na zajęciach (Lista polskich szkół z tabletami na portalu enauczanie). Na pewno potencjału tabletów nie marnuje p.Jola Okuniewska, o czym możecie przekonać się sami, oglądając poniższą relację filmową.

czwartek, 5 marca 2015

Niedługo Dzień Kobiet

Zbliża się Dzień Kobiet. W zeszłym roku chłopcy składali wszystkim kobietkom życzenia za pomocą voki. W tym uszykowałam dla nich tablicę korkową. A więc - do dzieła!
Tablica

poniedziałek, 2 marca 2015

Moje moodle

Nie mogę odmówić sobie zareklamowania kolejnego kursu etwinng - tydzień z hostingiem. Pojęcie to wg wikipedii oznacza udostępnianie przez dostawcę usług internetowych zasobów serwerowni. Mamy do zagospodarowania określone miejsce na serwerze, mamy określoną jego objętość, maksymalną ilość danych do przesłania, oferowane są nam określone usługi, itd. Kilka lat temu testowałam bodajże cba, na którym zainstalowałam joomlę. Teraz prowadząca zaproponowała nam skorzystanie z hostingera. Przesyłaliśmy na niego określone pliki oraz instalowaliśmy wybrany element. I w ten oto sposób dorobiłam się swojej platformy moodle (IC to nie skrót od Internet Communication J).