Wracając do Microsoft. Firma zakończyła ten rok szkolny mocnym akcentem - wirtualną konferencją Microsoft EduDay. Po sesji plenarnej, podczas dwóch godzin, w sześciu równoległych spotkaniach, przedstawiono najlepsze rozwiązania w zakresie zdalnej edukacji i ciekawe projekty edukacyjne z Polski i ze świata. Nie zabrakło tematu dotyczącego bezpieczeństwa danych uczniów i nauczycieli i refleksji nad wpływem zdalnej edukacji na rozwój szkół w Polsce. Decyzja co do wyboru wystąpień była trudna. Na szczęście wkrótce na stronie aka.ms/eduday2020 będą dostępne nagrania (wersja na żądanie/on demand).
Na razie przedstawiam krótkie podsumowanie wystąpień prof. Jacka Pyżalskiego, Oktawii Gorzeńskiej, Doroty Suchacz, Dawida Łasińskiego, Zyty Czechowskiej i Jolanty Majkowskiej, Edyty Borowicz-Czuchryty oraz Artura Rudnickiego.
Jacek Pyżalski
- kompetencji cyfrowych powinniśmy uczyć na wszystkich przedmiotach,
- musimy edukować różne grupy (chociażby dzieci ze SPE) w różny sposób,
- ważne są relacje,
- musimy dążyć do dobrostanu ucznia poprzez dbanie o samopoczucie nauczycieli - czy nie są zestresowani, czy mają wsparcie,
- nauczmy się relacji, nauczmy się współpracować, edukacja to relacja, SPOTKANIE Z DRUGIM CZŁOWIEKIEM.
Oktawia Gorzeńska
- położenie akcentu na kompetencje - wiedza, umiejętności, doświadczenie,
- nie odtwarzanie, ale tworzenie, kreatywność - odtwarzanie do niczego niepotrzebne,
- otwartość – dyrektora, nauczyciela – na różnorodność, na zmiany, na odkrywanie, powoduje, że eksperymentujemy,
- z otwartością wiąże się odwaga, np. umiejętność przyznania się do błędu, w budowaniu komunikacji, w nowym spojrzeniu na biurokrację,
- bez otwartości i odwagi nie będziemy w stanie zmienić edukacji,
- musimy zastanowić się nad tym, co robimy, wysnuć refleksje - jej brak blokuje zmiany.
Jak pracować:
- zmiany metod pracy – włączanie uczniów, zaciekawianie, dawanie przestrzeni do zadawania pytań,
- inny wymiar edukacji – połączenie wiedzy z umiejętnościami i doświadczeniem,
- zmianie służy kultura pracy dyrektora z nauczycielami, dawanie im przestrzeni,
- informacje zwrotne od nauczycieli, uczniów i rodziców o pracy szkoły,
- nie odtwarzanie rzeczy rok po roku, zwrócenie uwagi na działania, inwentaryzacja życia szkolnego, które wydarzenia mają zostać, które są niepotrzebne, "bezsensowne",
- nastawienie na ewaluację, wyciąganie wniosków, przyjrzenie się nawykom, zmianę,
- strategia rozwoju szkoły oparta na celowości działań, chętnie robi się rzeczy ważne,
- strategia wdrażania cyfrowych rozwiązań – etapy, konieczność zwrócenia uwagi na możliwości szkoły, nie „partyzantka”, konieczność planu, uwzględnienia potrzeb, wspomożenie nauczycieli i tych, którzy pomocy potrzebują,
- unikanie korzystania z wielu platform, stosowanie rozwiązań systemowych (OneNote, Teamsy, Skype), dbałość o bezpieczeństwo,
- edukacja refleksyjna, nastawiona na poszukiwanie, oparta na strategii wynikających z potrzeb,
- otwartość, odwaga,
- edukacja włączająca, aktywizująca, nastawiona na relacje.
Dorota Suchacz - dyrektor II Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku
- naszą postawą modelujemy, jak zachowuje się nasz uczeń, nasze zachowanie fundamentem,
- ważne zaufanie, relacje,
- formsy zamiast ankiet,
- OneNote zamiast druku,
- powszechna dostępność,
- dopasowanie rozwiązań do potrzeb, możliwości uczniów, zainteresowań nauczycieli,
- technologia, jak przyprawione danie, to daje spójność edukacyjną.
Dawid Łasiński (Pan Belfer)
- promocja Office 365
- OneNote umożliwia indywidualizację
- stała komunikacja – Teamsy
- jednolitość narzędzi – Office 365 – zaletą jedno konto, jedno hasło, bezpieczeństwo
- chmura – współpraca nad plikami, wszystko w jednym miejscu
Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska
- najpierw nauka "poruszania się", zasad nauki online,
- zalety – możliwość udostępniania, wizualizacji, interaktywne testy, quizy,
- nagrywanie zajęć, umieszczanie zadań w plikach,
- nastawienie na relacje,
- zalety wideokonferencji,
- zalety Teamsów - dostępne jako aplikacja na telefony (dostępność sprzętu),
- spotkania z ciekawym osobami.
Edyta Borowicz-Czuchryta
- rozróżnienie między edukacją online a korespondencyjną – ta pierwsza to edukacja między uczniem a nauczycielem,
- w korespondencyjnej – olbrzymia rola i praca rodziców,
- prezentacja metody pracy zdalnej z wykorzystaniem Teamsów,
- podkreślenie roli nauczyciela - „Bądźmy kimś inspirującym dla naszych uczniów”
Artur Rudnicki
Masa wiedzy praktycznej o:
- OneNote
- Whiteboard
- Stream i umożliwieniu przekazywania materiałów video, nagrania ekranu
- Minecraft
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz