środa, 24 czerwca 2020

Microsoft EduDay 2020

Wielu szkołom okres nauki zdalnej kojarzyć się będzie z firmą Microsoft. To dzięki jej narzędziom - platformie Office 365, a w szczególności Teamsom - onliny przebiegały sprawnie i pozwoliły na realizację Podstawy Programowej bez utraty kontaktu z uczniami. Teamsy umożliwiły również przeprowadzanie spotkań z rodzicami, Rad Pedagogicznych, a niedługo zakończenia roku. Sporo  nauczycieli korzystało też z nich podczas akcji "Zaproś mnie na swoją lekcję" - inicjatywie Magdaleny Krajewskiej i Irminy Żarskiej, dzięki której edukatorzy odwiedzali wirtualnie zainteresowane szkoły i dzielili się swoim doświadczeniem. Projekt zakończył się wielkim sukcesem, dlatego czeka na opisanie w jednym z następnym postów.
Wracając do Microsoft. Firma zakończyła ten rok szkolny mocnym akcentem - wirtualną konferencją Microsoft EduDay. Po sesji plenarnej, podczas dwóch godzin, w sześciu równoległych spotkaniach, przedstawiono najlepsze rozwiązania w zakresie zdalnej edukacji i ciekawe projekty edukacyjne z Polski i ze świata. Nie zabrakło tematu dotyczącego bezpieczeństwa danych uczniów i nauczycieli i refleksji nad wpływem zdalnej edukacji na rozwój szkół w Polsce. Decyzja co do wyboru wystąpień była trudna. Na szczęście wkrótce na stronie aka.ms/eduday2020 będą dostępne nagrania (wersja na żądanie/on demand).
Na razie przedstawiam krótkie podsumowanie wystąpień prof. Jacka Pyżalskiego, Oktawii Gorzeńskiej, Doroty Suchacz, Dawida Łasińskiego, Zyty Czechowskiej i Jolanty Majkowskiej, Edyty Borowicz-Czuchryty oraz Artura Rudnickiego.

Jacek Pyżalski
  • kompetencji cyfrowych powinniśmy uczyć na wszystkich przedmiotach,
  • musimy edukować różne grupy (chociażby dzieci ze SPE) w różny sposób,
  • ważne są relacje,
  • musimy dążyć do dobrostanu ucznia poprzez dbanie o samopoczucie nauczycieli - czy nie są zestresowani, czy mają wsparcie,
  • nauczmy się relacji, nauczmy się współpracować, edukacja to relacja, SPOTKANIE Z DRUGIM CZŁOWIEKIEM.

Oktawia Gorzeńska
  • położenie akcentu na kompetencje - wiedza, umiejętności, doświadczenie,
  • nie odtwarzanie, ale tworzenie, kreatywność - odtwarzanie do niczego niepotrzebne,
  • otwartość – dyrektora, nauczyciela – na różnorodność, na zmiany, na odkrywanie, powoduje, że eksperymentujemy,
  • z otwartością wiąże się odwaga, np. umiejętność przyznania się do błędu, w budowaniu komunikacji, w nowym spojrzeniu na biurokrację,
  • bez otwartości i odwagi nie będziemy w stanie zmienić edukacji,
  • musimy zastanowić się nad tym, co robimy, wysnuć refleksje - jej brak blokuje zmiany.

Jak pracować:
  • zmiany metod pracy – włączanie uczniów, zaciekawianie, dawanie przestrzeni do zadawania pytań,
  • inny wymiar edukacji – połączenie wiedzy z umiejętnościami i doświadczeniem,
  • zmianie służy kultura pracy dyrektora z nauczycielami, dawanie im przestrzeni,
  • informacje zwrotne od nauczycieli, uczniów i  rodziców o pracy szkoły,
  • nie odtwarzanie rzeczy rok po roku, zwrócenie uwagi na działania, inwentaryzacja życia szkolnego, które wydarzenia mają zostać, które są niepotrzebne, "bezsensowne",
  • nastawienie na ewaluację, wyciąganie wniosków, przyjrzenie się nawykom, zmianę,
  • strategia rozwoju szkoły oparta na celowości działań, chętnie robi się rzeczy ważne,
  • strategia wdrażania cyfrowych rozwiązań – etapy, konieczność zwrócenia uwagi na możliwości szkoły, nie „partyzantka”, konieczność planu, uwzględnienia potrzeb, wspomożenie nauczycieli i tych, którzy pomocy potrzebują,
  • unikanie korzystania z wielu platform, stosowanie rozwiązań systemowych (OneNote, Teamsy, Skype), dbałość o bezpieczeństwo, 
  • edukacja refleksyjna, nastawiona na poszukiwanie, oparta na strategii wynikających z potrzeb,
  • otwartość, odwaga,
  • edukacja włączająca, aktywizująca, nastawiona na relacje.

Dorota Suchacz - dyrektor II Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku
  • naszą postawą modelujemy, jak zachowuje się nasz uczeń, nasze zachowanie fundamentem,
  • ważne zaufanie, relacje,
  • formsy zamiast ankiet,
  • OneNote zamiast druku,
  • powszechna dostępność,
  • dopasowanie rozwiązań do potrzeb, możliwości uczniów, zainteresowań nauczycieli,
  • technologia, jak przyprawione danie, to daje spójność edukacyjną.

Dawid Łasiński (Pan Belfer)
  • promocja Office 365
  • OneNote umożliwia indywidualizację
  • stała komunikacja – Teamsy
  • jednolitość narzędzi – Office 365 – zaletą jedno konto, jedno hasło, bezpieczeństwo
  • chmura – współpraca nad plikami, wszystko w jednym miejscu

Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska
  • najpierw nauka "poruszania się", zasad nauki online,
  • zalety – możliwość udostępniania, wizualizacji, interaktywne testy, quizy, 
  • nagrywanie zajęć, umieszczanie zadań w plikach,
  • nastawienie na relacje,
  • zalety wideokonferencji,
  • zalety Teamsów - dostępne jako aplikacja na telefony (dostępność sprzętu),
  • spotkania z ciekawym osobami.

Edyta Borowicz-Czuchryta
  • rozróżnienie między edukacją online a korespondencyjną – ta pierwsza to edukacja między uczniem a nauczycielem,
  • w korespondencyjnej – olbrzymia rola i praca rodziców,
  • prezentacja metody pracy zdalnej z wykorzystaniem Teamsów,
  • podkreślenie roli nauczyciela - „Bądźmy kimś inspirującym dla naszych uczniów

Artur Rudnicki
Masa wiedzy praktycznej o:
  • OneNote
  • Whiteboard
  • Stream i umożliwieniu przekazywania materiałów video, nagrania ekranu
  • Minecraft

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz