wtorek, 4 czerwca 2024
Konkursy - zdrowa rywalizacja czy źródło stresu?
Wizją i misją szkoły ujętą na stronie ministerstwa jest wszechstronny i harmonijny rozwój ucznia oraz wyposażenie go w niezbędną wiedzę i umiejętności potrzebne do dalszego etapu kształcenia. Jak tego dokonać? Od lat toczą się dyskusje, w których ujmuje się kwestie polityczne, aspekt technologiczny, metodyczny, rolę nauczyciela, organizowanie konkursów i wydarzeń. Zróżnicowane podejścia polityczne prowadzą do zmian w programach nauczania, finansowaniu szkół oraz sposobie zarządzania nimi. Nowoczesne narzędzia z jednej strony ulepszają nauczanie i uczenia się, z drugiej powodują masę nowych problemów - uzależnienie od technologii, ryzyko naruszenia prywatności, cyberbullying, utrudnienia w rozwoju zdolności interpersonalnych, deficyty uwagi, ograniczenie zdolności do kreatywnego myślenia i rozwiązywania problemów w sposób tradycyjny, trudności w filtracji, analizie i ocenie wiarygodności informacji. Co do metodyki - nadal trwa walka miedzy „pruskim” stylem nauczania i „przekazywaniem” wiedzy a metodami aktywnymi. Czy nauczyciel ma być przyjacielem ucznia, czy też nie wchodzić z nim bliższe relacje, co w obliczu wprowadzania nowych standardów ochrony może być problematyczne. Czy konkursy wprowadzają niezdrową rywalizację, czy są okazją do rozwoju?
Konkursy szkolne mogą być cennym narzędziem edukacyjnym, jeśli są odpowiednio zarządzane i zbalansowane. Ważne jest, aby tworzyć konkursy, które promują zdrową rywalizację i współpracę, a jednocześnie minimalizują stres i nacisk na wyniki. Kluczowe jest również, aby konkursy były dostępne dla wszystkich uczniów i promowały różnorodne talenty, nie tylko te akademickie.
Do takich konkursów należy z pewnością Dżemik czyli Konkurs Pisania Gier Komputerowych organizowany przez Politechnikę Białostocką, organizowany uczniowie szkół podstawowych i średnich poniżej 18 roku życia. Polega na samodzielnym bądź zespołowym (max. 2 osoby w drużynie) przygotowaniu gry komputerowej w dowolnej technologii. Oceniany jest przede wszystkim kod źródłowy aplikacji oraz wkład własny w stworzenie gry.
W konkursach wiele zależy też od uczestnika. Czy potrafi odpuścić sobie niezdrowy nacisk na wyniki, czy w przypadku braku sukcesu nie będzie czuć się gorszy lub mniej zdolny, co może wpłynąć na jego motywację i samoocenę, czy nie zacznie postrzegać nauki jako środek do osiągnięcia nagrody, a nie wartość samą w sobie, czy nie ograniczy współpracy, której umiejętność jest jedną z kompetencji kluczowych.
Od lat staram się ZACHĘCAĆ moich uczniów do wzięcia udziału w WARTOŚCIOWYCH konkursach, ostatnio w wymienionym wyżej Dżemiku. Dwa dni temu „mój” siódmoklasista zdobył wyróżnienie i mógł wybrać sobie nagrodę z szerokiej gamy zestawów i gadżetów. Startował po raz drugi i kolejny raz tego typu sukces. Skomentowałam, że mam tak samo, tylko w kwestii konkursów na scenariusze. W konkursie Edukacja Jutra! Wzięłam udział czterokrotnie i tyle samo razy zdobyłam wyróżnienie. Tym razem w temacie sztucznej inteligencji. W międzyczasie była rywalizacja organizowana przez NBP pod hasłem ” Zanim wydam… O finansach w przedszkolach i szkołach” (też wyróżnienie).
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz