W dobie dynamicznego rozwoju technologii, sztuczna inteligencja (AI) staje się coraz bardziej obecna w różnych dziedzinach naszego życia. Edukacja nie jest tu wyjątkiem. Wielu ekspertów i entuzjastów nowych technologii dostrzega ogromny potencjał AI w szkołach. AI oferuje wiele narzędzi, które mogą WSPIERAĆ nauczycieli i uczniów w procesie edukacyjnym. Od personalizowanych programów nauczania, przez inteligentne systemy oceny, aż po wirtualnych asystentów edukacyjnych: Dzięki analizie danych dotyczących postępów ucznia, AI może dostosować materiał do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Umożliwia to bardziej efektywne nauczanie, które uwzględnia tempo i styl uczenia się każdego ucznia. Systemy AI mogą automatycznie oceniać prace uczniów, co znacznie odciąża nauczycieli od rutynowych zadań i pozwala im skupić się na bardziej kreatywnych aspektach nauczania. Chatboty i inne formy wirtualnych asystentów mogą wspierać uczniów w nauce, odpowiadając na ich pytania i pomagając w rozwiązywaniu problemów na bieżąco. AI może przetwarzać ogromne ilości danych, dostarczając nauczycielom cennych informacji na temat postępów uczniów, trendów w nauce oraz obszarów wymagających dodatkowej uwagi.
Dzięki WSPARCIU procesu edukacyjnego przez AI nauczyciel może zyskać czas na relacje, stając się mentorem dla swoich wychowanków. Pisze o tym na "odrodzonym" blogu Witold Kołodziejczyk. W swojej wypowiedzi opiera się na wizji przedstawionej przez Kai-Fu Lee i Chen Qiufana w książce "Sztuczna inteligencja 2041" (zapisuję jako pozycję do przeczytania).
AI nie jest w stanie całkowicie zastąpić nauczyciela. W procesie edukacyjnym kluczowe są relacje, empatia i intuicja. Sztuczna inteligencja, mimo zaawansowanych możliwości, nie będzie w stanie inspirować i motywować, podobnie jak na razie nie potrafi generować idealnych zdjęć i video (ilustracja posta). Kreatywność, empatia, umiejętność budowania relacji i inspirowania uczniów – te cechy staną się jeszcze bardziej cenione w erze AI. Nauczyciele powinni skupić się na ich rozwijaniu. Wtedy w pełni będą mogli wykorzystać swój potencjał i wspierać uczniów w ich edukacyjnej podróży. Kluczowe znaczenie będzie miało też zdobywanie kompetencji cyfrowych i umiejętność efektywnego stosowania narzędzi AI w codziennej pracy oraz harmonijnego współistnienia z technologią, tak aby wykorzystać jej możliwości, a jednocześnie zachować to, co najcenniejsze w relacji nauczyciel-uczeń – ludzki aspekt nauczania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz