Oto one, z dołożonymi uwagami własnymi:
- Witanie uczniów miłym słowem. Często mina i postawa nauczyciela (siedzi przy biurku, nie zainteresowany wchodzącymi) nie zachęca do wejścia do klasy.
- Ustalenie najważniejszych reguł zachowania (około trzech) i wyeksponowanie ich w widocznym miejscu (np. nie przerywamy mówiącemu, jeśli się nie zgadzamy z wypowiedzią kolegi, nie obrażamy go, itd.). Reguły mają być krótkie.
- Porządek w klasie, dobra organizacja – uczniowie muszą wiedzieć, gdzie znajdą potrzebne im materiały.
- Zauważanie wysiłku włożonego przez uczniów w pracę, stosowanie pochwał, nagród, informacja dla rodziców.
- Eksponowanie prac uczniowskich, co daje poczucie dumy.
- Cierpliwość, kontrolowanie swojego zachowania.
- Kontrolowanie pracy uczniów, umiejętność rozpoznania potrzeb, czemu sprzyjać ma „chodzenie po sali”.
- Nauczyciel jako pozytywny wzorzec w życiu uczniów.
- Dobre relacje z uczniami.
- Docenianie roli dowcipu, humoru – znalezienie czasu na opowiadanie zabawnych historyjek.
- Bycie konsekwentnym.
- W razie problemów rozmowa z uczniem bez „wywyższania się” (na poziomie oczu).
- Umożliwienie aktywności twórczej.
- Umiejętność przyznania się do niewiedzy (nauczyciel nie musi być alfą i omegą, szczególnie w dzisiejszych czasach, gdy na wszystko można znaleźć odpowiedź w sieci).
- Uśmiech, życzliwość.
Może warto byłoby wydrukować sobie te zasady i raz po raz do nich zaglądać J.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz