Nauczyciele opierają swoją pracę na platformach i komunikatorach stosowanych od dawna - Małgosia Buszman używa Skype'a, a Asia Waszkowska @edmodo. Często posiłkują się też Flipgridem - do nagrywania filmików, będących informacją zwrotną. U Basi są to np. opisy badań psychologicznych.
Aby zaangażować uczniów stosują zabawy aktywne, np. Asia, która wysłała uczniom zdjęcie zestawów kostek, a oni ustnie lub na czacie przedstawiali, z treścią której piosenki kojarzą im się dane obrazki. Asia zwraca również uwagę na konieczność połączenia treści zadania z czymś, co jest uczniowi bliskie. Motywuje za pomocą odznak, które robi na @credly.
Nauczyciele dbają o stały kontakt - rozmawiają, zadają pytania, cyklicznie (np. co tydzień) ankietują uczniów np. za pomocą Formsów, prowadzą lekcje w formie gier i pogadanek. Dzięki temu dbają o dobrostan swoich podopiecznych i monitorują efekty swojej pracy.
"Dbam o to, by nasze spotkania nie były sztywne (SnapCamera, przebrania). Informuję ich i rodziców (mamy kanał "Prawie-szkolne", gdzie dzielimy się przepisami, ćwiczeniami jogi, hobby)." (Joanna Waszkowska)
"Staram się kierować się zasadą #MaslowprzedBloomem - najpierw rozmawiamy, wygłupiamy się, sprawdzamy się co u siebie, a dopiero potem uczymy". (Barbara Ostrowska)
"Relacje. Każde spotkanie zaczynam od pytania jak wszyscy się czują, co ich martwi, cieszy. Co im się udało i jakie mieli problemy. Taka kilkuminutowa rozmowa jest bezcenna. Od czasu do czasu robię też krótkie ankiety....Z uczniami rozmawiamy często, realizuję godzinę wychowawczą online, spotkania z inspirującymi osobami, wyzwania. Rysujemy zentagle i zapełniamy kolorami naszych emocji. Tworzymy dziennik z czasów zarazy na Padlet.". (Marta Florkiewicz-Borkowska)
"Używam mnóstwo emoji. Mam zmienione tło na Ghibli".(Joanna Waszkowska)
Pytani o narzędzia TIK-owe, szczególnie polecają @genially @wakelet @OneNoteEDU @Flipgrid @PinupDotcom @padlet @edmodo @Prezi+ rady przyjaciół! Doceniają znaczenie "twórczej nudy", zaufania pomiędzy dyrektorem i nauczycielami. Zalecają wyznaczenie celów, ustalenie narzędzi i zasobów, z których nauczyciele mogą korzystać; systematyczne spotkania. "Nauczyciel wtedy jest wsparciem dla swoich uczniów". Ważna jest "cierpliwość , uważność, doszukiwanie się pozytywów". Czas pandemii należy wykorzystać na "próby nauczenia się czegoś nowego lub zrobienia czegoś, na co wcześniej nie mieliśmy czasu i chęci. Wybór i swoboda". (Marta Florkiewicz-Bokowska)
"Pozostań pozytywny, kontynuuj działania, które lubisz. Spotkamy się offline!
Niestety "Wiele osób nie radzi sobie z frustracją i zdrowym podziałem na pracę i odpoczynek #wellbeing. Ma trudności z dostępem do sprzętu, internetem, prywatnością, agresją w rodzinie".
"Dlatego lekcja nie powinna być siedzeniem 45minut przed ekranem. Stosujmy #blendedlearning #flippedlearning".
I na koniec trochę optymizmu. "Część osób (dotychczas „niereformowalnych”) przekonała się do narzędzi TIK. W sytuacji, gdy nauczanie zdalne było prowadzone „jak należy”, to znaczy z nastawieniem na relacje, dobrostan, nastąpiło polepszenie stosunków. I wzrost kompetencji TIK-owych. Ten okres jest cyfrową transformacją szkoły w kierunku nowoczesnej edukacji. Szczególnie ważne jest wykorzystanie edukacji zdalnej do rozwijania globalnych kompetencji uczniów i rozumienia współczesnego świata".
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz