Zakończył się największy dotychczas #MSFTEduChat na twitterze. 5858 tweetów i 646 uczestników z 50 krajów, dyskutujący w 20 językach. Masa inspiracji, dobrych praktyk i wniosków, zebranych od tweetujących. Ze strony polskiej były to: Asia Waszkowska, Marta Florkiewicz-Borkowska, Basia Ostrowska, Małgosia Kulesza i Małgosia Buszman. Główny wniosek - kto wcześniej stosował nauczanie zdalne i wspierał swoją pracę nowymi technologiami nie ma większych problemów. Nauczycielki prowadzą obecnie lekcje online za pomocą Microsoft Teams, GoogleForEdu, Jitsi Meet, a także nagrywają minilekcje w Prezi Video oraz Genial.ly. Dodatkowo zamieszczają treści na swoich blogach, spotykają się na Google Meet oraz wysyłają materiały do samodzielnej pracy (odwrócona lekcja). Starają się, na ile to możliwe, aby uczniowie pracowali projektowo i w grupach, np. dyskutując. Praca projektowa jest wymieniana często. "Podstawą nauczania zdalnego jest wzbudzenie u uczniów ciekawości, a to można osiągnąć poprzez działania projektowe . Moi uczniowie są zaangażowani w dwa globalne projekty" (Małgorzata Kulesza)
"W przejściu do edukacji zdalnej ważna była dla mnie zmiana świadomości uczniów oraz rodziców". (Joanna Waszkowska)
Nauczyciele opierają swoją pracę na platformach i komunikatorach stosowanych od dawna - Małgosia Buszman używa Skype'a, a Asia Waszkowska @edmodo. Często posiłkują się też Flipgridem - do nagrywania filmików, będących informacją zwrotną. U Basi są to np. opisy badań psychologicznych.
Aby zaangażować uczniów stosują zabawy aktywne, np. Asia, która wysłała uczniom zdjęcie zestawów kostek, a oni ustnie lub na czacie przedstawiali, z treścią której piosenki kojarzą im się dane obrazki. Asia zwraca również uwagę na konieczność połączenia treści zadania z czymś, co jest uczniowi bliskie. Motywuje za pomocą odznak, które robi na @credly.
Nauczyciele dbają o stały kontakt - rozmawiają, zadają pytania, cyklicznie (np. co tydzień) ankietują uczniów np. za pomocą Formsów, prowadzą lekcje w formie gier i pogadanek. Dzięki temu dbają o dobrostan swoich podopiecznych i monitorują efekty swojej pracy.
"Dbam o to, by nasze spotkania nie były sztywne (SnapCamera, przebrania). Informuję ich i rodziców (mamy kanał "Prawie-szkolne", gdzie dzielimy się przepisami, ćwiczeniami jogi, hobby)." (Joanna Waszkowska)
"Staram się kierować się zasadą #MaslowprzedBloomem - najpierw rozmawiamy, wygłupiamy się, sprawdzamy się co u siebie, a dopiero potem uczymy". (Barbara Ostrowska)
"Relacje. Każde spotkanie zaczynam od pytania jak wszyscy się czują, co ich martwi, cieszy. Co im się udało i jakie mieli problemy. Taka kilkuminutowa rozmowa jest bezcenna. Od czasu do czasu robię też krótkie ankiety....Z uczniami rozmawiamy często, realizuję godzinę wychowawczą online, spotkania z inspirującymi osobami, wyzwania. Rysujemy zentagle i zapełniamy kolorami naszych emocji. Tworzymy dziennik z czasów zarazy na Padlet.". (Marta Florkiewicz-Borkowska)
"Używam mnóstwo emoji. Mam zmienione tło na Ghibli".(Joanna Waszkowska)
Pytani o narzędzia TIK-owe, szczególnie polecają @genially @wakelet @OneNoteEDU @Flipgrid @PinupDotcom @padlet @edmodo @Prezi+ rady przyjaciół! Doceniają znaczenie "twórczej nudy", zaufania pomiędzy dyrektorem i nauczycielami. Zalecają wyznaczenie celów, ustalenie narzędzi i zasobów, z których nauczyciele mogą korzystać; systematyczne spotkania. "Nauczyciel wtedy jest wsparciem dla swoich uczniów". Ważna jest "cierpliwość , uważność, doszukiwanie się pozytywów". Czas pandemii należy wykorzystać na "próby nauczenia się czegoś nowego lub zrobienia czegoś, na co wcześniej nie mieliśmy czasu i chęci. Wybór i swoboda". (Marta Florkiewicz-Bokowska)
"Pozostań pozytywny, kontynuuj działania, które lubisz. Spotkamy się offline!
Niestety "Wiele osób nie radzi sobie z frustracją i zdrowym podziałem na pracę i odpoczynek #wellbeing. Ma trudności z dostępem do sprzętu, internetem, prywatnością, agresją w rodzinie".
"Dlatego lekcja nie powinna być siedzeniem 45minut przed ekranem. Stosujmy #blendedlearning #flippedlearning".
I na koniec trochę optymizmu. "Część osób (dotychczas „niereformowalnych”) przekonała się do narzędzi TIK. W sytuacji, gdy nauczanie zdalne było prowadzone „jak należy”, to znaczy z nastawieniem na relacje, dobrostan, nastąpiło polepszenie stosunków. I wzrost kompetencji TIK-owych. Ten okres jest cyfrową transformacją szkoły w kierunku nowoczesnej edukacji. Szczególnie ważne jest wykorzystanie edukacji zdalnej do rozwijania globalnych kompetencji uczniów i rozumienia współczesnego świata".
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz