wtorek, 27 września 2022

16. Międzynarodowa Konferencja „Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w internecie”

Dziś początek trzydniowej 16. Międzynarodowej Konferencji „Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w internecie”, organizowanej przez Polskie Centrum Programu "Safer Internet". Masa ważnych spraw, świetne wystąpienia, wśród których polecam prelekcję Jowita Michalska „Kompetencje cyfrowe, które mogą uchronić przed zagrożeniami online”. Zwróciłam na nią uwagę z kilku powodów: 
  • część danych była dla mnie nowych, przeoczonych w jakiś sposób (np. informacja przełomowym wydarzeniu w świecie medycznym - udanej operacji serca dzięki prototypowi wydrukowanemu w 3D,
  • traktowała o kluczowych umiejętnościach na rynku pracy i przyszłości rynku pracy, co mnie szczególnie interesuje,
  • traktowała o sztucznej inteligencji i w pewnym stopniu Design Thinking – powód jak wyżej.
Nie będę przytaczać wielu danych , żeby nie spojlerować – ale zachęcę do obejrzenia, podając kilka najważniejszych:
  • Do 2025 r. 42% kluczowych umiejętności na rynku pracy ulegnie zmianie.
  • W ciągu 15 lat prawie 100% rynku pracy się zmieni. Sztuczna inteligencja zastąpi prawie 50% ludzi. Chiński wizjoner od sztucznej inteligencji - Kai-Fu Lee.
  • Kompetencje, które były najbardziej pożądane jeszcze w 2018 r., w tym roku będą mniej potrzebne.
  • Automatyzacja wyprze z rynku 85 mln miejsc pracy, ale utworzy 97 mln nowych
Jowita Michalska mówiła również o świetnej robocie NGO - sów. Było to dla mnie o tyle ważne, że współpracuję z Fundacja Szkoła z Klasą, prowadząc szkolenia w ramach programu Asy Internetu. Dwa lata temu miałam przyjemność, w tandemie z Izabela Meyza, prowadzić warsztaty Asowe: "Jak w różny sposób wspierać uczniów w czasie edukacji zdalnej?" Mega doświadczenie! Poza tym, jako nauczyciel, korzystam z programów Fundacji - ostatnio z dwóch, związanych z pojawieniem się w szkołach dzieci i młodzieży z Ukrainy. Są to "Laptopy dla Ukrainy" i "Razem w klasie".

Na końcowych slajdach było piękne podsumowanie kompetencji i umiejętności szczególnie pożądanych oraz wykaz polecanej literatury, do zamówienia której się zabieram.
Ale wcześniej kilka haseł z pozostałych wystąpień.

David Smahel i "Zagrożenia online wśród europejskich dzieci i nastolatków: wyniki badania z 19 krajów" - wspomina wspólne badania z prof Jacek Pyżalski:
  • Szkoła może znacznie więcej niż rodzice, bo widzi dzieci  w grupie. Może wykorzystać gry do zadań np. Minecraft świetnie uczy do podnoszenia do potęgi.
  • Żeby znaleźć pracę za 10 lat trzeba już dzisiaj zdobywać kompetencje przyszłości. Nie ma się, co „obrażać” na nowe technologie. Technologia nie jest dobra, ani zła. Ona jest tylko narzędziem.
  • Potrzeba ludzi, którzy łamią stereotypy, wychodzą poza standardy, myślą interdyscplinarnie. 
  • Około 2% ludzi w świecie gier nie chce z nich wyjść – chce w nim stale żyć.
  • Czynniki ochronne związane w zagrożeniami, wpływające na obniżenie poziomu ryzyka to dobre relacje w rodzinie, mediacje, rozmowy, wsparcie, pomoc, itd
  • Mediacja restrykcyjna nie sprawdza się.
  • Nie tyle chodzi o ograniczanie czasu, ale o  edukowanie, wspieranie bezpiecznego spędzania czasu, wyjaśnianie, nauka unikania ryzyka  – rola rodzica i szkoły.
Anastasiya Dzyakava „Doświadczenia dzieci w internecie i ich dobrostan w czasach wojny” mówiła o :
  • skutkach transmitowania online wojny na żywo – utracie prywatności, prawa do zapomnienia, zbierania informacji przez internet – też przez Rosję, 
  • dezinformacji, wojnie informacyjnej, blokowaniu informacji o sytuacji na Ukrainie,
  • traumatyzacji i odpowiedzialności dorosłych – treści publikowane widza wszyscy, w tym dzieci.
Prof. Jacek Pyżalski „Które (nie)umiejętności cyfrowe są ważne dla bezpieczeństwa?”
  • Nie wystarczy wiedzieć, żeby nie robić inaczej.
  • Jak nie rozumiesz, jak coś na ciebie działa, to na pewno na ciebie działa. 
  • Edukacja medialna nie może być w oderwaniu od wiedzy o polityce, historii, mechanizmach społecznych, medycynie. Jak odróżnić wtedy fake newsy?
  • Jesteśmy podatni na nieprawdę, gdy sprawa wywołuje w nas emocje.
Dr Maciej Dębski „Granie na ekranie. Wzory grania w gry cyfrowe przez polskich nastolatków”
  • Im więcej zdigitalizowane dzieciństwo tym większy problem z nastolatkami, w tym z depresją.
  • Wielu rodziców ma negatywne skojarzenie z nowymi technologiami, najgorsze, co możemy robić to uznać, że Minecrafta nie ma.
  • Konieczność uznania, że internet jest ważny dla dzieci.
  • Współczesna gra jest inna niż kiedyś.
  • Uważność rodzicielska!
* Więcej o zawodach przyszłości na porady.pracuj.pl



1 komentarz:

  1. Najlepsze superbelferskie zwyczaje - relacja z głównymi tezami konferencji dla tych, którzy nie mają czasu jej oglądać lub w niej uczestniczyć. Super! Dziękuję!

    OdpowiedzUsuń