Do końca września na stronie CEO przedstawiciele szkół mogą zgłaszać
swoje placówki do programu Aktywna edukacja . Edycja 2014/2015 nosi nazwę CYFROWA
ŚCIEŻKA. W jej ramach nauczyciele będą podnosić swoje kompetencje w zakresie
TIK oraz oceniania kształtującego. O OK. pisze Jacek Strzemieczny - prezes
Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej, zapowiadając projekt
ministerialnych zmian dotyczących oceniania. Ma ono „udzielać uczniowi pomocy w
nauce w postaci informowania go o tym, co zrobił dobrze, co i jak powinien
poprawić”. To nic innego jak postulat oceniania kształtującego, którego gorącą
zwolenniczką i propagatorką jest Danuta Sterna, autorka książki „Ocenianie kształtujące
w praktyce”, a jednocześnie nauczyciel-praktyk stosujący OK podczas prowadzenia
zajęć z matematyki.
Artykuł dr Strzemiecznego nie nosi w tytule wyrażenia „ocenianie
kształtujące”, ale „ocenianie opisowe”. Autor zauważa, że taka forma oceniania
wcale nie musi być ocenianiem kształtującym. Często nie różni się od informacji
wyrażonej stopniem. I tutaj wreszcie pojawia się sens, którego nie widzieli dotychczas nauczyciele uczący w
I-III. Nie chodzi o to, aby się rozpisywać podsumowując pracę ucznia, ale aby
dać jemu wskazówki co do dalszej pracy, „jak się zbliżył do postawionych przed
nim kryteriów sukcesu” czyli praktycznie „co zrobił dobrze, co i jak ma
poprawić, jak się ma dalej uczyć”. Niewątpliwie, nie jest to łatwe, ale od
czego są grupy wsparcia.
Jacek Strzemieczny, Ocenianie opisowe ma pomagać uczniom się uczyć
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz