sobota, 17 grudnia 2022

Mówię po polsku z Minecraftem

W czeluściach internetu zginęła informacja o opublikowaniu minecraftowych map do nauki języka polskiego dla dzieci z Ukrainy. A szkoda, bo produkt stworzony przez Cyfrowy Dialog, a konkretnie przez dwójkę ich trenerów - Anię Jędryczko i Sławka Baturo - na zamówienie Microsoftu, mógł być testowany od dawna. Czekałam na nie od września, a w zasadzie od czerwca, od kiedy dostałam informację od ich twórców, że dzieło skończone. Nie sposób nie wspomnieć tutaj o autorkach zadań i scenariuszy do map - Joli Majkowskiej (klasy 1-3) i Asi Waszkowskiej (klasy4-8). Cała czwórka wykonała kawał solidnej roboty!
Wracając do marketingu, zabrakło promocji dzieła, które w pierwszych miesiącach zwiększonego napływu uczniów z Ukrainy, znacznie ułatwiłoby im życie. Były co prawda wpisy na facebookowej stronie Microsoft dla Edukacji  i na Microsoft Education, zabrakło jednak promocji w "normalnych" mediach. Oczywiście teraz mapy spełnią swoje zadanie - przy założeniu, że nauczyciele będą korzystać ze scenariuszy, w których podana jest kolejność odwiedzania bohaterów. Bez tego ciężko będzie się odnaleźć w przestrzeni szkoły. 
Oto, co o Mapie mówi jej współtwórczyni - Ania Jędryczko: Mapa do nauki języka polskiego została zaplanowana jako wędrówka po szkole, w której czekają na gracza różnorodne wyzwania. Pojawiamy się w minecraftowym świecie wewnątrz szkolnego autobusu, gdzie otrzymujemy pierwsze instrukcje i rozmawiamy z kierowcą. Od tej chwili jesteśmy kierowani do kolejnych osób - dyrektora, innych uczniów, bibliotekarki, pedagoga itp. Bardzo istotne jest, by razem z mapą, korzystać ze scenariuszy lekcji. To właśnie w nich autorki zadań - Jolanta Majkowska (autorka zadań do mapy dla klas 1-3) i Joanna Waszkowska (autorka zadań do mapy dla klas 4-8) - zapisały kolejność poruszania się po przestrzeni szkoły. To ważne, by podążać za tym instruktażem i rozmawiać z postaciami (a tym samym przystępować do kolejnych zadań) we właściwej kolejności. 
Niektóre z wyzwań wymagają zapisania odpowiedzi w zeszycie, inne kierują do zewnętrznych zasobów dydaktycznych, jeszcze inne zapraszają gracza do kreatywnych działań konstruktorskich. Ćwiczone są wszystkie najważniejsze kompetencje językowe. Nie ograniczamy się w działaniach jedynie do sal szkolnych, ale też zaglądamy na boisko, do szkolnego ogródka czy na plac zabaw. Przestrzeń jest przyjazna, podobna do zwykłej szkoły, w jakiej uczą się dzieci i młodzież - dzięki temu liczymy, że poczują się w niej swobodnie.

GRATULUJĘ i DZIĘKUJĘ autorom mapy: budowniczym (Ani i Sławkowi) oraz Joli i Asi (autorkom zadań). Jeszcze w tym roku moi uczniowie zdążą "załapać" się na zabawę. Będzie fun 🙂 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz