piątek, 16 grudnia 2022

Przedświąteczne refleksje

Równo rok temu "załapałam się" 😉 na Honorową Listę 100. Dla niewtajemniczonych - osoby, które trzykrotnie znalazły się spisie ustalonym przez Kapitułę Szerokiego Porozumienia na rzecz Umiejętności Cyfrowych, za - cytuję „w wyróżniający sposób przyczyniły się do podniesienia umiejętności cyfrowych w Polsce”. Nie mam tak bogatego bio, jak pozostałych 13 członków (w tym roku dołączyło do nich kolejne 19), wśród nich szefowa Cyfrowego Dialogu – Iwona Brzózka-Złotnicka, dzięki której zaczęła się moja przygoda trenerska. Gdzie mi tam do Basi Halskiej, która w cuglach wygrywa ze swoimi uczniami konkursy organizowane na całym świecie. Ani do Zyty Czechowskiej, która umie…rozciągać czas ;-) Działa na tylu polach, że już nie ogarniam. W końcu, nie mogę się porównywać do profesorów – Marleny Plebańskiej i Jacka Pyżalskiego. Moje wyróżnienie ma swoje źródło w Mistrzach Kodowania i blogu Cyfrowi Tubylcy, który w 2014 roku zyskał miano Nauczycielskiego Bloga Roku. Cieszę się, że mogę współpracować z organizacjami, które, zrewolucjonizowały naukę w polskich szkołach. Powiecie, jaka rewolucja? Nie widać jej! Ale...Cyfrowy Dialog, poprzednio Mistrzowie Kodowania wprowadzili naukę programowania do szkół, w czasie, gdy jeszcze nie było jej w podstawie programowej. Od tego czasu zainicjowali lub wygrali przetarg na realizację wielu projektów. Nie we wszystkich miałam okazję wziąć udział, jednak wiem, że te, w których się zaangażowałam jako trener były dopracowane na maksa: Mistrzowie Kodowania (kilka edycji), Zaprogramuj Przyszłość (2 edycje), Centrum Mistrzostwa Informatycznego (Cyfrowy Dialog jest partnerem), Informatyka Bez Granic, czy jeden z ostatnich – Klub Młodego Programisty (Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog jest operatorem tego programu). Dzisiejsza data jest również wspomnieniem spotkania w gronie pierwszej ekipy trenerskiej. Prawie równo osiem lat temu spotkaliśmy się na drugim zjeździe, aby doskonalić swoje umiejętności programistyczne, kompetencje miękkie i spędzić ze sobą kilka dni. W miniony weekend odbył się kolejny ze zjazdów. Od 2014 r. grono trenerskie znacznie się poszerzyło – z 30 osób do…nawet nie wiem ile ;-) Część z nich zaangażowanych jest w NODN Cyfrowy Dialog
Wracając do rewolucji w szkołach – tym razem nie programistycznej. Od 20 lat masę dobra daje placówkom edukacyjnym Fundacja Szkoła z Klasą. Wspiera kompleksowo, odnosząc swoje programy do wszystkich grup zaangażowanych w edukację, „pomagając im wychodzić poza schematy w uczeniu i w szkolnych relacjach”. Organizuje bezpłatne szkolenia, kursy i webinaria, przygotowuje gotowe scenariusze lekcji, materiały edukacyjne, publikacje i poradniki. O programach Fundacji pisałam już  w poście o Cufrowym Dialogu zresztą też (Oni zmieniają edukację) stąd...czas kończyć. Dziękuję wszystkim, którzy umożliwiają mi dokładanie tych kamyczków podnoszących umiejętności cyfrowe w Polsce :-) 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz