piątek, 13 września 2024

5. Urodziny Centralnego Domu Technologii

Chociaż sama szkolę w tym temacie, lubię obserwować, co ma do zaoferowania konkurencja ;-) Dlatego z chęcią przyjęłam zaproszenie na warsztaty STEAM-owe. Dodatkowymi motywatorami były:
  • Osoby prowadzące – szczególnie Zbyszek Bujak, z którym miałam okazję pracować w projekcie Go Carrots, przy szkoleniach dotyczących kompetencji cyfrowych i biznesu w internecie.
  • Otoczka wydarzenia – szkolenie odbyło się w ramach 5. urodzin Centralnego Domu Technologii.
  • Obiecane prezenty – kocham! ;-)
  • Możliwość dysponowania własnym czasem – nie muszę nikogo prosić o zgodę na wyjazd „w tygodniu”.
  • I… chęć przetestowania nowego, jedynego bezpośredniego połączenia PKP z mojego miasta do stolicy, które przywrócono po 10 latach przerwy.
Jak było nie skorzystać :-)
Półtoragodzinne warsztaty dla nauczycieli były prowadzone profesjonalnie i z pewnością nikt z uczestników nie był zawiedziony. Programowaliśmy neony i ich animację za pomocą pasków LED-owych i microbitów. Fajna zabawa. Raz po raz serwowałam moim uczniom zajęcia z microbitami i wiem, jakie to emocje. Na szczęście „zdobyłam” przez lata - z różnych projektów – kilka mikrokontrolerów, które dzieliłam umiejętnie wśród zespołów. Był wśród nich zestaw grantowy „zdobyty” dzięki programowi Centrum Mistrzostwa Informatycznego - Grove Inventor Kit - zestaw wynalazcy do BBC micro:bit. Teraz taki komplet Forbot proponuje niestety bez microbita.
Ponieważ podczas warsztatów w CDT widziałam duże zainteresowanie kontrolerami, nie omieszkam przypomnieć webinaru Emulatory – Twoi pomocnicy w Laboratoriach Przyszłości, w którym przedstawiałam nie tylko pracę z microbitami. Jest również o Thinkercadzie, wirtualnym Bee-Bocie, oraz innych przydatnych stronach „współpracujących” z robotami i płytkami mechatronicznymi. Szkolenie poprowadziłam na zlecenie Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Cyfrowy Dialog, jako wskazówkę do pracy projektowej związanej z Laboratoriami Przyszłości. 
Zachęcam również do korzystania z wiedzy Asi Apanasewicz, fachowca od makey makey. Asia zaprosiła do webinaru Gra z MakeyMakey, w ramach ogólnopolskiego programu edukacyjnego organizowanego przez Fundację Orange - #SuperKoderzy.
Wracając do urodzin CDT, po warsztacie odbyła się gala, z której relację możecie obejrzeć w mediach społecznościowych. Były wyrazy wdzięczności dla wszystkich, którzy sprawiają, że placówka funkcjonuje wzorcowo. Oczywiście w pierwszej kolejności wymieniono Polski Funduszu Rozwoju (PFR), który odegrał główną rolę w powstaniu Centralnego Domu Technologii oraz Allegro – Partnera ścieżki edukacyjnej Cyfrowa Przedsiębiorczość. Wspomniano o Fundacji PFR – organizatorze corocznego konkursu dla nauczycieli na scenariusz lekcji „Edukacja Jutra”. Podziękowano trenerom i…pamięć jest ulotna, wybaczcie (można dopisać w komentarzach :-)
Efekt wow wywolało wystąpienie dr Konrada Maja z HumanTech Center, a bardziej jego „partnera” - robota humanoidalnego. Zapoznaliśmy się z wynikami badań prowadzonych w ramach projektu „Ja i Robot. Informacje o projekcie naukowym HumanTech Center znajdziecie tutaj 
Końcową część gali uświetniła swoim wystąpieniem Magdalena Bigaj -  twórczyni i prezeska Fundacji Instytut Cyfrowego Obywatelstwa, gorąca zwolenniczka higieny cyfrowej oraz autorka książki będącej jednym z prezentów dla uczestników „Wychowanie przy ekranie”. Cieszę się, że mogłam ją poznać „na żywo”. Niezwykle miła, kompetentna osoba, z której poglądami bardzo mi po drodze.
Niestety, nie mogłam zostać na pokazie filmów VR – pociąg nie poczeka, a do domu daleko. Maybe next time.
Życząc dalszej doskonałej działalności CDT, gratuluję wspaniałej organizacji urodzin. Spisaliście się na medal. Mimo szczerych chęci nie przyszło mi do głowy nic, co mogłabym dopisać w pomysłach na rozwój. Macie tyle ścieżek, ze nawet chatgpt spasuje ;-)
A propos – czyżby mój pech związany z PKP odpuścił? Nie chcę zapeszać, ale... wszystkie trzy pociągi – z powrotem jechałam z przesiadką – przybyły  punktualnie, więcej, jeden z nich przed czasem!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz