piątek, 27 września 2024

Konferencja Safer Internet - webinary cz.2

Ostatni dzień 18. Międzynarodowej Konferencji ''Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w internecie'' przyniósł kolejne niezwykle ciekawe dawki wiedzy:

prof․ UAM dr hab․ Jacek Pyżalski: Walka z cyberprzemocą czy budowanie wspólnoty w klasie?
- oba podejścia są zasadne, nie awrto koncetrować się na jednym z nich, zwłaszcza na tym pierwszym
- " Budowanie wspólnoty...promuje długotrwałe relacje, wzajemny szacunek oraz pozytywną atmosferę, co może zapobiec pojawieniu się przemocy na wcześniejszych etapach.

mgr Natalia Wójcicka (NASK-PIB): Jak przeciwdziałać bullyingowi i cyberbullyingowi w szkole i klasie
- promocja przydatnych materiałów: cyberlekcje 3.0, program Impact, bezpłatne webinary w ramach cyberlekcji (uwaga: już 2.10 lekcje o cyberprzemocy dla klas 7-8 i szkół średnich), projekt CYBERspot
- podział AI na: predykcyjną (przewiduje przyszłe wydarzenia, trendy lub zachowania) i generatywną (tworzy nowe treści na podstawie danych, których "się uczyła")
- obecność algorytmów w: Google Search, Google Maps, Gmail, Outlook, media społecznościowe, portale z filmami, muzyką, produktami (Netflix, Spotify, Amazon); dopasowywanie treści na podstawie naszej aktywności (polubienia, reakcje, kliknięcia, komentarze, udostępnienia, zatrzymanie wzroku)
- efekty/skutki działania algorytmów - banki informacyjne, efekt polaryzacji, uzależnienie od treści, promocja nieodpowiednich treści; z drugiej strony rozwój pasji
- "ciemna" strona mediów społecznościowych: cyberprzemoc, agresja, nadużywanie internetu, szkodliwe, nielegalne treści, wyzwania, zagrożenia dla prywatności, seksting, grooming, dezinformacja
- badania HBSC WHO - polscy 13-latkowie zajmują szóste miejsce pod względem częstotliwości doświadczania przemocy wśród 44 badanych krajów
- najwyższy odsetek sprawców w Polsce - 15-letni chłopcy (26%) i 13-letni dziewczyny (18%)- grupą najbardziej narażoną na cyberprzemoc są 13-latki (25% chłopców i 28% dziewcząt)
- AI i cyberprzemoc - wzmacnianie negatywnych zachowań, anonimowość fejkowe konta, treści generowane przez AI
- sposoby wyjścia: uświadamianie uczniów, promowanie krytycznego myślenia, rozmowy na temat polaryzacji

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz