W skrócie:
Kamil Oleszkiewicz (NASK-PIB): Co łączy sok pomarańczowy i dezinformację?
- dezinformacja – udajemy coś, czym nie jest, bazujemy na emocjach, przejaskrawiamy,
dopiero, gdy porównany informację z innymi widzimy różnicę, mamy ograniczony dostęp do informacji – bańka informacyjna, analogia soku pomarańczowego i „napoju” udającego sok
- nastolatki spędzają w Internecie w dni powszednie 5 godzin 36 minut
- 36% z nich ma więcej niż 8 kont w mediach społecznościowych
- 43,7% uważa, że w Internecie nie można odróżnić informacji prawdziwych od fałszywych
- więcej niż 50% interesuje się wiarygodnością profili i autorów, które obserwują w SM
- używanie Tik Tok jako wyszukiwarki – błąd (mamy do czynienia z opiniami)
- 40% dzieci i młodzieży używa TikToka jak wyszukiwarki Google
Kamil przedstawił także kanały i techniki dezinformacji, a jako bonus, kod qr do aplikacji PulpUp - "multimedialnej platformy stworzonej dla ludzi, którym łączy zamiłowanie do dobrych opowieści."
Wypróbuję, bo w końcu firmuje NASK ;-)
Niewątpliwie warto skorzystać również z poleconych przez Kamila materiałów ze strony make it clear: 18 modułów lekcji dla uczniów, gry planszowej, materiałów dla nauczycieli, kampanii edukacyjnej.
"Projekt adresowany jest przede wszystkim do młodzieży w wieku 11-17 lat, ale także do rodziców, nauczycieli i osób pracujących z dziećmi. Celem projektu jest rozwijanie u młodzieży kompetencji informacyjnych, a także świadomego i krytycznego podejścia do treści udostępnianych w mediach, w szczególności w mediach społecznościowych. "
A dla wytrwałych praktyczny podręcznik NASK "Era(dez)informacji"
Ewa Dziemidowicz (FDDS): Jak wspierać młodzież w świadomym korzystaniu z mediów społecznościowych
- case study Fundacji Panoptykon „Algorytmy traumy 2” – będąc użytkownikami fb, nie możemy uciec od niechcianych treści
Magdalena Witecka (FDDS): Świadome towarzyszenie dzieciom i młodzieży w świecie online․
- badania ySKILLS – młodzi ludzi mylą znajomość przycisków (umiejętności operacyjne) z kompetencjami cyfrowymi
- brakuje im wiedzy i umiejętności w wielu dziedzinach, przede wszystkim w wyszukiwaniu informacji i krytycznym do nich podejściu, ochrony prywatności i budowaniu wizerunku, radzeniu sobie z krytyką i agresją, wykorzystaniu technologii do nauki i tworzenia kreatywnych treści z uwagą na prawa autorskie
- budowa cyfrowego obywatelstwa opartego o rozwiązanie w/w problemów oraz motywowanie do angażowania się w życie społeczności i dążenie do równowagi, online vs offline
- sprawa smartfonów w szkołach - przykład Szwecji, w której, w przedszkolach i klasach młodszych, wycofano ekrany
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz